Options
2021
Report
Title
Time use rebound effects from adopting time efficient practices in Germany: A zero-inflated negative binomial approach
Abstract
Zeitnutzungs-Rebound-Effekte werden beobachtet, wenn Zeiteffizienz zu einem Anstieg der Nachfrage nach einer Dienstleistung führt. Wir identifizieren direkte Zeitnutzungs-Rebound-Effekte durch die Einführung von 14 zeiteffizienten Praktiken in den Bereichen Mobilität, Ernährung und Digitalisierung sowie durch allgemeine zeiteffiziente Praktiken. Dazu schätzen wir Semi-Elastizitäten über null-inflationäre negative Binomialmodelle. Im Bereich Mobilität identifizieren wir einen Zeitnutzungs-Rebound-Effekt von 18 % durch zügiges Fahren. Im Bereich Ernährung finden wir keine direkten Zeitnutzungs-Rebound-Effekte, sondern negative Effekte, die darauf hindeuten, dass die Zeiteffizienz bei der Zubereitung von Mahlzeiten effektiv an Take-Away-, Restaurant- oder Kantinendienste ausgelagert wird. Im digitalen Bereich finden wir einen Zeitnutzungs-Rebound-Effekt durch werbefreie Online-Dienste von 8 %. Im Hinblick auf allgemeine zeiteffiziente Praktiken finden wir Zeitnutzungs-Rebound-Effekte durch Multitasking und das Füllen von Wartezeiten mit Aktivitäten von 3 %. Unsere Ergebnisse deuten auf eher moderate direkte Zeitnutzungs-Rebound-Effekte durch zeiteffiziente Praktiken hin. Gleichzeitig können wir für die meisten analysierten Praktiken nicht feststellen, dass Zeiteffizienz zu direkten Zeiteinsparungen führt.
;
Time use rebound effects are observed when time efficiency leads to an increase in service demand. In this article, we identify direct time use rebound effects from adopting 14 time efficient practices across the mobility, nutrition and digital domain as well as from general time efficient practices. Therefore, we estimate semi-elasticities via zero-inflated negative binomial models. The empirical data is derived from a representative survey among people at working age in Germany. In the mobility domain, we identify a time use rebound effect of 18 % from the time efficient practice of driving fast. In the nutrition domain, we do not find direct time use rebound effects. Here, the adoption of time efficient practices in meal preparation coincides with a decrease in the number of self-prepared meals, suggesting that people employing time efficient meal preparation practices also tend to outsource meal preparation to take away, meal delivery, restaurant or canteen services. In the digital domain we find a time use rebound effect from ad-free online services of 8 %. In terms of general time efficient practices, we find time use rebound effects from multitasking and filling waiting time with activities of 3 %. Our results suggest rather low to moderate direct time use rebound effects from individual time efficient practices. However, taking all time efficient practices together, the direct time use rebound effect may amount to significant increases of service demand. At the same time, for the most practices analysed, we cannot conclude that time efficiency leads to direct time savings.
Publishing Place
Berlin