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2019
Journal Article
Titel
Technology and Institutions in neo-Schumpeterian and Original Institutional Thinking
Abstract
The aim of this inquiry is to deepen our understanding of the interactions between knowledge, technologies and institutions in socio-economic process by considering the affinities and divergences of Original Institutional Economics (OIE) and neo-Schumpeterian economics (NSE). Both strands of evolutionary economic thought recognize the importance of knowledge for human progress and the role of institutions in molding this process. OIE and NSE share a common perspective in what concerns (i) the role of knowledge for socio-economic change, (ii) the behavioral dimension of technology molded by institutions, and (iii) the role of purposeful evaluation in processes of institutional and technological change. Considering these commonalities, both strands of thinking could benefit from joining forces. Firstly, the conceptualization of how knowledge and technologies drive human progress from a neo-Schumpeterian perspective could very much benefit from the consideration of the value system and the power structure sustaining it as put forward by OIE. Values and power appear as key determinants channeling (or retaining) knowledge towards human progress. Moreover, the role of the value system as suggested by OIE could be operationalized and further developed to explain paths of socio-economic development drawing on the conceptualization of selection mechanisms as put forward by neo-Schumpeterian models. Technological development and innovation have long been a center of intensive research in economic and business studies (Fagerberg et al., 2010). There is an increasing unanimity in the literature on the role that technological development can play as the key factor for both economic growth and business competitiveness (Schumpeter, 1934; Pavitt, 1963; Freeman, 2004; Andries and Faems, 2013; Shubbak, 2018). Accordingly, growing empirical evidence highlights the vital role of accumulating domestic technological capabilities for developing economies in order to be able to absorb, adopt, and further develop advanced technologies (Mowery and Nelson, 2001; Malerba and Nelson, 2011; Shubbak, 2019). Successful catching-up processes in latecomer economies are usually accompanied by deep learning, k nowledge accumulation, and technical change procedures (Lall, 1992; Ernst and Kim, 2002).
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Ziel dieses Beitrags ist es, die Wechselwirkungen zwischen Technologie und Institutionen in sozioökonomischen Prozessen aus Sicht der Original Institutional Economics (OIE) und der neo-Schumpeterianischen Ökonomik (NSE) zu analysieren. Insbesondere werden Affinitäten und Divergenzen beider ökonomischen Denkschulen identifiziert, um Impulse für deren Zusammenarbeit zu setzen. Beide Theoriestränge heben die Bedeutung von Wissen und Institutionen für die wirtschaftliche Entwicklung hervor. Ganz konkret lassen sich die Gemeinsamkeiten beider Denkschulen in drei Bereichen erkennen: (i) in der Bedeutung von Wissen für die sozioökonomische Entwicklung, (ii) in dem handlungsbezogenen Charakter der Technologie, die von Institutionen geprägt wird, und (iii) in der Handlungsfähigkeit von Akteuren im technologischen Wandel. In Anbetracht der Gemeinsamkeiten könnten beide Denkrichtungen von Synergien profitieren. Die neo-Schumpeterianische Konzeptualisierung der wirtschaftlichen Entwicklung könnte um die Berücksichtigung des Wertesystems und der Machtstruktur erweitert werden. Werte und Macht spielen aus Sicht der OIE eine Schlüsselrolle für die Verbreitung (bzw. Beibehaltung) von Wissen und Technologie. Beide Aspekte werden von OIE operationalisiert und können der Weiterentwicklung der Modellierung von Selektionsmechanismen in neo-Schumpeterianischen Ansätzen dienen, um die Pfade der wirtschaftlichen Entwicklung zu erklären.