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  • Publication
    Resiliente Netze mit Funkzugang
    (VDE, 2017)
    Fettweis, Gerhard P.
    ;
    Franchi, Norman
    ;
    Bittner, Frank
    ;
    Dekorsy, Armin
    ;
    Dillinger, Markus
    ;
    Dyka, Zoya
    ;
    Einsiedler, Hans J.
    ;
    Fitzek, Frank
    ;
    ;
    Glänzer, Martin
    ;
    Hentschel, Tim
    ;
    Hofmann, Frank
    ;
    Hoffmann, Marco
    ;
    Irmer, Ralf
    ;
    Janßen, Uwe
    ;
    ; ;
    Knorr, Rudi
    ;
    Kraemer, Rolf
    ;
    Kornbichler, Andreas
    ;
    Kückelhaus, Markus
    ;
    Langendörfer, Peter
    ;
    Menges, Georg
    ;
    Merz, Peter
    ;
    Meyer, Michael
    ;
    Mühleisen, Maciej
    ;
    Müller, Andreas
    ;
    ;
    Ruchhaupt, Lutz
    ;
    Redana, Simone
    ;
    Reinartz, Michael
    ;
    ;
    Riedl, Johannes
    ;
    Schotten, Hans
    ;
    Schulz, Dirk
    ;
    Schupke, Dominic
    ;
    Thümmler, Christoph
    ;
    Timm-Giel, Andreas
    ;
    Wiebus, Christian
    ;
    Willmann, Sarah
    ;
    Zimmermann, Gerd
    Die Digitalisierung der Gesellschaft und Industrie schreitet unaufhörlich voran, und die Bedeutung des Zugangs zu uneingeschränkter mobiler Vernetzung für unser gesellschaftliches und berufliches Leben nimmt somit ebenfalls stetig zu. Mit der Entwicklung der 5G Mobilfunkgeneration, aber auch echtzeitfähiger lokaler Funknetze werden in Zukunft digitale drahtlose Kommunikationsnetze eine Vielzahl neuer industrieller Anwendungen erschließen und dabei technische Anforderungen erfüllen, die bisher nur durch kabelgebundene Netze erfüllt werden konnten. Die stetige Erhöhung der Datenrate, die Minimierung von Ende-zu-Ende Latenzen zur Erfüllung von Echtzeitanforderungen und die Steigerung der Netzzuverlässigkeit sind aktuell zentrale Forschungsziele und Entwicklungsziele bei der Optimierung von Netzen mit Funkzugang.
  • Publication
    Energy saving potential of adaptive, networked, embedded systems
    ( 2016)
    Heinrich, Patrick
    ;
    ;
    Knorr, Rudi
    This paper presents and evaluates the energy saving potential of adaptive, networked, embedded systems. The aim is to demonstrate the benefits of modeling the energy demand during the development of such systems. For this purpose, the previous developed energy model is applied within a case study and different allocations of software components are compared. The estimated energy demands of these allocations are presented and discussed. The analyzed system of the case study represents an automotive system which executes two advanced driver assistance applications. The system is adaptive, which means that temporally unnecessary applications will be deactivated. Within the evaluated system this deactivation depends on the vehicle speed, which is derived by the New European Driving Cycle. Two different allocations of software components are evaluated.