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  • Publication
    Fertigungstiefe als Stellhebel für die Produktivität
    ( 2009)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
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    Jaeger, A.
    Die aktuelle wirtschaftliche Situation zwingt Unternehmen, nach Stellhebeln zur Erschließung von Produktivitätsreserven Ausschau zu halten. Bislang haben dazu viele Firmen, insbesondere auch Fahrzeughersteller und -zulieferer, auf eine Reduzierung ihrer Wertschöpfungstiefe durch Outsourcing gesetzt. Analysen des Fraunhofer ISI zeigen aber, dass Betriebe mit einer hohen Fertigungstiefe eine überlegene Produktivität aufweisen. Vor diesem Hintergrund gilt es, Outsourcing-Maßnahmen kritisch zu reflektieren und gegebenenfalls strategisches Insourcing zu prüfen.
  • Publication
    Productivity effects of outsourcing. New evidence on the strategic importance of vertical integration decisions
    ( 2009)
    Broedner, P.
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    Kinkel, S.
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    Lay, G.
    Purpose - The purpose of this paper is to present an empirical investigation of firm level productivity effects of outsourcing against the background of a review of recent theoretical considerations about the topic. Design/methodology/approach - The empirical research is based on a large representative data set from the Gentian manufacturing industries containing detailed data about almost 500 establishments. It investigates productivity effects of outsourcing under control of other relevant factors influencing firm level productivity by means of a multivariate regression analysis. Findings - In sharp contrast to common belief and prevailing management practices, outsourcing, i.e. the extent to which the vertical range of manufacturing is reduced, has a strong negative impact on a firm's labour productivity. Against the background of the theoretical considerations reviewed from the literature, this result can be explained such that mere cost-efficiency comparisons are insufficient for appropriate decisions on vertical manufacturing range as the effects of opportunism, of disturbed competence fort-nation, and of limited innovative value creation processes may be overcompensating cost benefits. Research limitations/implications - The investigation focuses on productivity effects of outsourcing as a relevant long-term performance measure not regarding other firm level performance indicators. Although covering a significant range of industrial sectors in Germany, more empirical evidence is needed from other sectors and regions. Moreover, performance effects of different types, of outsourcing implementations (e.g. simple part supply versus outsourcing of whole business processes including design, production, and marketing) should be investigated as they might have different impacts. Practical implications - The findings strongly recommend a revision of established decision-making schemes for vertical manufacturing range based on cost-efficiency considerations. Decision making should instead integrate cost efficiency and transaction cost analysis with the competence and innovation capability formation perspectives. Procedural schemes for this integrated view are still to be developed, however. Originality/value - The research described in this paper considerably widens the empirical knowledge about productivity effects of outsourcing and has strong impact on management practice.
  • Publication
    Wandlungsfähigkeit durch Organisation
    ( 2008)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
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    Jaeger, A.
    Mehr als ein Viertel der deutschen Unternehmen setzt im Wettbewerb auf den Faktor Flexibilität. Den Kunden individuelle Lösungen anzubieten oder schnell und termintreu liefern zu können ist für viele Firmen das oberste Ziel. Damit rückt die Verbreitung organisatorischer Lösungen ins Blickfeld, die geeignet sind, die Wandlungsfähigkeit von Industriebetrieben zu unterstützen und Flexibilitätsvorsprünge zu realisieren. Gleichwohl scheinen die Möglichkeiten dieser Befähiger zur Steigerung der betrieblichen Flexibilität in der deutschen Industrie noch nicht ausgereizt. Durch die Entwicklung von auf typische Bedarfssituationen zugeschnittene Organisationskonzepte zur Verbesserung der Wandlungsfähigkeit könnte die Wettbewerbsposition weiter verbessert werden.
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    Organizational innovation: The challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys
    ( 2008)
    Armbruster, H.
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    Bikfalvi, A.
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    Kinkel, S.
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    Lay, G.
    Although the implementation of innovative organizational concepts is considered to be highly important for a company's competitiveness, so far there has been little research on possible approaches to measure and monitor organizational innovations in large-scale surveys. Based on an item-oriented typology of organizational innovations which serves as the precondition for a common understanding, we describe and compare how organizational innovations have been measured through existing surveys in Europe. Using a large-scale survey comprising data of 1450 German manufacturing companies, we show how these different approaches lead to significantly different results regarding the organizational innovativeness of companies within one and the same sample. We derive four implications for the future measurement and monitoring of organizational innovations. Our findings contribute to the further development of an adequate methodology for an organizational innovation monitoring system.
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    Development, motives and employment effects of manufacturing offshoring of German SMEs
    ( 2007)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
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    This paper examines the extent, the target regions, the motives and the employment effects of manufacturing offshoring on the basis of a survey of 1450 companies in the German manufacturing industry. The findings show that German SMEs particulary favour the 'physically and mentally close' new EU member states over more distant Asian countries. Simultaneously, they do not put the same emphasis on market and customer orientation as larger companies do. This has to be critically reviewed, as cost-driven manufacturing offshoring has a more negative impact on the employment situation at the home base than market-driven activities. The analysis also points out that manufacturing offshoring cannot be described as a one-way road. Backsourcing activities obtain a significant share and are mirroring the trend in offshoring with a time lag of two years. The paper closes with suggestions on how these findings should be regarded in future research.
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    Innovation: Mehr als Forschung und Entwicklung
    ( 2005)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
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    Wengel, J.
    Innovationen werden heute als wichtigster Schlüssel zu Wachstum und Beschäftigung angesehen. Dabei werden überwiegend solchen Unternehmen bessere Wettbewerbschancen eingeräumt, die überdurchschnittlich in Forschung und Entwicklung für technologisch innovative Produkte investieren. Dieser Befund ist vielfach empirisch belegt. Es gibt aber noch weitere wachstumsträchtige Innovationsstrategien. Der Beitrag zeigt auf Basis einer Umfrage bei 1.450 Betrieben des deutschen Verarbeitenden Gewerbes, dass auch Unternehmen, die auf intelligente Produkt-Dienstleistungskombinationen oder innovative technisch-organisatorische Prozesse setzen, ihren Konkurrenten im Beschäftigungswachstum überlegen sind.
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    Quo vadis, Industriestandort Deutschland?
    ( 2005)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
    Ingesamt steigt die Zahl der Produktionsverlagerungen ins Ausland, doch nicht jede Verlagerung kostet in Deutschland Arbeitsplätze. Im Gegenteil: Eine aktuelle Studie des Fraunhofer ISI ermöglicht einen differenzierten Blick auf Branchen und Motive.
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    Produktionsverlagerungen unter der Lupe: Stand, Entwicklung und Bewertung
    ( 2005)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
    Getting to the bottom of manufacturing off-shoring. The EU enlargement has given new momentum to manufacturing off-shoring. According to the data of the survey "Innovation in Production" of the Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research at 1450 German industrial companies one quarter relocated parts of their production activities into foreign locations. Preferred destinations were the new EU member states. The dominating motive was reduction of production costs, followed next by acquisition of new markets. Qualitative analysis shows, that especially manufacturing off-shoring for cost reasons are not in all cases based on in-depth evaluation and therefore are afflicted with a higher risk of failure. Hence, the article finally outlines new tools for a strategic evaluation of foreign production locations.
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    Motive, strategische Passfähigkeit und Produktivitätseffekte des Aufbaus ausländischer Produktionsstandorte
    ( 2004)
    Kinkel, S.
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    Lay, G.
    Die strategische Stimmigkeit zur grundlegenden Wettbewerbsstrategie wird als wesentlicher Erfolgsfaktor für die Tragfähigkeit einer Auslandsproduktion propagiert. Empirische Untersuchungen, ob die Motive für den Aufbau einer Auslandsproduktion in der Praxis tatsächlich konsistent zur Wettbewerbsstrategie von Unternehmen sind, stellen jedoch bisher eine wissenschaftliche Lücke dar. Vor diesem Hintergrund wurden in einer repräsentativen Studie von 1630 Betrieben des deutschen Verarbeitenden Gewerbes der Zusammenhang zwischen den treibenden Motiven einer Auslandsproduktion und der Wettbewerbsstrategie sowie die Effekte auf die Produktivität des inländischen Betriebs empirisch geprüft. Es zeigt sich, dass sich kein statistischer Beleg für eine durchgängig stimmige Korrelation finden lässt. Dass eine stimmige Vorgehensweise aber durchaus angezeigt wäre, belegt der Befund, wonach die strategische Stimmigkeit zwischen den leitenden Motiven einer Auslandsproduktion und einer Wettbewerbsstrategie die Produktivität des deutschen Betriebs signifikant positiv beeinflusst.
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    Service zahlt sich aus
    ( 2004)
    Lay, G.
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    Kinkel, S.
    Ein rohstoffarmes Land wie die Bundesrepublik Deutschland mit hohen Arbeitskosten und Produktionsstandards sowie einer leistungsfähigen und dadurch teuren Infrastruktur kann Wettbewerbsvorteile nur erreichen, wenn es permanent Innovationen hervorbringt.