Now showing 1 - 8 of 8
No Thumbnail Available
Publication

Freight transport system for urban shipment and delivery

2011 , Brüning, M. , Schönewolf, W.

Many problems with present conventional delivery scenarios in urban areas are caused by use of conventional vehicles. These problems are amongst others limited efficiency, ecological damages, disturbance of moving traffic and pedestrians and difficulties to comply with environmental and traffic regulations, affecting local communities, business people and their customers as well as the logistic companies. Courier, Express & Parcel (CEP) providers are obliged to use conventional cars and vans due to the lack of specialized solutions. Therefore our approach is improvement of urban shipment and delivery based on existing infrastructure by means of an innovative vehicle concept. Core of the developed transport system is a uniaxial transport unit, designed for application both as part of a multiple trailer vehicle and for use as separate hand-guided transportation unit. The concept was developed based on a catalog of requirements for a vehicle for urban shipment and delivery, a result from the EU research project FIDEUS. The developed concept satisfies all formulated demands. A test vehicle of the transport system was built. Current research focuses on controller synthesis and implementation. The next step intended is execution of field tests involving logistic companies to prove the vehicle system's suitability for daily use and to discover potential for improvement.

No Thumbnail Available
Publication

Innovative Konzepte für Europas innerstädtischen Warenverkehr

2007 , Schönewolf, W.

Das EU-Forschungsprojekt "FIDEUS - Freight: Innovative Delivery in European Urban Space" will durch verbesserte Logistik-, Umschlags- und Transportprozesse einen Beitrag zur Minderung von Verkehrs- und Emissionsbelastungen in Städten leisten. Ziel ist es, bei der Abwicklung der regionalen Wirtschaftsverkehre die Interessen der Kommunen, der Logistikunternehmen, der Geschäftsleute und ihrer Kunden sowie weiterer Beteiligter bestmöglich zu berücksichtigen. Dabei sollen in städtischen Bereichen, in denen es Konflikte bei der Belieferung und Abnahme von Waren gibt, insbesondere die Themen Immissionsschutz, Verkehrssicherheit, Wirtschaftlichkeit sowie Wirtschaftskraft betrachtet werden. Konfliktpotenziale sollen minimiert und vorhandene Probleme in einem Konsens weitgehend gelöst werden.

No Thumbnail Available
Publication

Integrierte Infrastruktur für die Fertigung. Tl.1.

1993 , Adam, W. , Baisch, R. , Schebesta, W. , Schönewolf, W.

The integration requirements for shopfloor-oriented planning and control systems are determined by increasing productivity and quality demands. Cooperation of application systems, consisteny of the information model and continuity of communication through all management and control levels are the aim of the pilot development of the integrating infrastructure according to Cimosa. Starting from models of business processes of a selected industrial application this article explicates the required service architecture for their computer integrated execution.

No Thumbnail Available
Publication

Satellitennavigation-gestütztes System zur Überwachung von Immissionen

2010 , Schumacher, I. , Rademacher, S. , Eberhardt, A. , Henning, M. , Schönewolf, W. , Wöllenstein, J.

Vorgestellt wird ein Messsystem, welches in der Lage ist, die aktuelle Schadstoffbelastung mobil zu messen. Die Zuordnung der Messdaten zum Messort erfolgt mit Hilfe globaler Satellitennavigationssysteme; zurzeit mit GPS. Die rechtliche Verwertbarkeit der Lokalisierungs-Daten ist Voraussetzung für die direkte Einflussnahme auf verkehrtechnische Abläufe aufgrund der gesammelten Immissionssdaten. Aus diesem Grund soll das neue unabhängige europäische Satelliten Navigationssystem Galileo zum Einsatz kommen. Galileo wird seine volle Funktionstüchtigkeit voraussichtlich aber erst 2012 erreichen wird. Das Gas- und Partikelmesssystem wird, montiert auf einem Fahrzeug, für das Monitoring der aktuellen Immissionslage mit hoher zeitlicher und örtlicher Auflösung eingesetzt. Die dadurch erhaltenen Ergebnisse von 03, CO- und N02-Konzentrationen, sowie Pollenflug, Feinstaub und andere Schadgase in besonders frequentierten Ballungsgebieten oder Verkehrsknotenpunkten können somit eine angepasste und bedarfsorientierte Verkehrslenkung ermöglichen.

No Thumbnail Available
Publication

Verkehrstechnologien in der Region Berlin-Brandenburg. Handlungsempfehlungen für die Landesregierung Berlin-Brandenburg

1997 , Schallock, B. , Schönewolf, W.

No Thumbnail Available
Publication

Application of CIM-OSA in machine tool manufacturing and aluminium casting

1992 , Schönewolf, W. , Baisch, R. , Langendoen, M.

A characterization of the SME Manufacturing Companies' Iproblems related to today's information technology when introducing CIM-concepts leads to the role of CIM-OSA framework and the VOICE approach for its validation. Motivation and requirements of Traub pilot site are detailed covering the domains of order planning and tool management. The modelling approach is given by the first step, the Domain Establishment. From domain descriptions, requirements are derived, relevant to Traub's target Production Managment System. They form the basis for testbed configuration and Integrating Infrastructure specification at IPK laboratory from which first conclusions are drawn. First experiences with the CIM-OSA modelling framework applied to the Elval Casting Plant are sketched. By describing the applied Model Creation Process, some problems encountered in the Function View at Requirements and Design Level are addressed. Concluding, the envisaged ways of result exploitation are given.

No Thumbnail Available
Publication

InnoTrax. Kooperationsplattform für Verkehrstechnik

2007 , Schönewolf, W.

Kein Endhersteller (OEM) kommt heute gänzlich ohne Zulieferer aus. Wie aber findet er den geeigneten Partner, vor allem dann, wenn er neue Wege beschreiten möchte? Für den Bereich der Verkehrstechnik ist dies in der Region Berlin/Brandenburg seit dem Jahr 2005 deutlich leichter geworden, dank InnoTrax. InnoTrax steht für "Innovations Clusters for Transport Industry" und ist ein Projekt zur regionalen Standortentwicklung. Es hilft seinen Mitgliedern durch ein komplexes Netzwerk von Zulieferern, OEMs und Forschungseinrichtungen, ihre aktuellen Aufträge ebenso wie ihre Zukunftspläne erfolgreich umzusetzen. Das Fraunhofer IPK begleitet und gestaltet das Projekt.

No Thumbnail Available
Publication

Design of a control and integration net for simulation of CIMOSA-based business processes in cellular manufacturing

1996 , Fan, Y. , Pei, X.-J. , Schönewolf, W.