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  • Publication
    How do Platforms Make Money?
    ( 2024-02) ; ;
    Smiljanić, Nikola
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    Ashurov, Shuhrat
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    Perišić, Filip
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    Smiljanić, Nikola
    This whitepaper aims to provide strategic insights into how platforms and marketplaces earn money as well as an overview of which revenue model(s) you could try in your platform/marketplace. To this end, the paper presents the categories and subcategories of Platform Revenue Models together with tangible real-life examples.
  • Publication
    A Taxonomy for Platform Revenue Models: An Empirical-to-Conceptual Development Approach
    In the field of Information Systems and Software Engineering, taxonomies are widely employed to organize and present well-designed knowledge. They play a crucial role in identifying relevant dimensions and characteristics associated with the objects under study. This paper focuses specifically on revenue models for platform business models, which facilitate the connection between providers and consumers in two-sided markets. For example, the Vinted Marketplace charges a transaction-based fee of 5% for each item sold, while nebenan.de offers platform access for a monthly subscription fee. Although these revenue model types differ, they both lead to distinctive and successful revenue models. Understanding and formalizing these revenue mechanisms is fundamental for the systematic design of revenue models for platform business models. This paper follows a proven taxonomy development method with two empirical-to-conceptual iteration cycles involving seven use cases. It introduces a comprehensive taxonomy comprising 15 dimensions and 79 characteristics. The proposed taxonomy contributes to the formalization of revenue models for platform business models and enhances the current understanding of the monetization strategies used by digital platforms to generate revenues. This paper supports researchers and practitioners involved in the design process of platform business models.
  • Publication
    Developing a Taxonomy for Revenue Models of Platform Business Models
    ( 2023-12-12) ; ;
    Gordijn, Jaap
    Platform business models like Uber Ride or Airbnb Lodging enable innovative business models by operating digital platforms to connect providers and consumers of products and services in two-sided markets. A particular challenge with platform business models is designing an appropriate revenue model to capture value. This paper presents a taxonomy that classifies the different dimensions and characteristics of revenue models for platform business models. A proven taxonomy development method is used that includes a review of current literature related to platform business models. The taxonomy provides a comprehensive classification of platform revenue models and is applied to a real-life case. The results of this paper include a UML class model and a final taxonomy with 14 dimensions and 64 characteristics. The paper contributes to the design process of novel platform business models and expands the understanding of how digital platforms can generate revenues.
  • Publication
    Digitale Ökosysteme in Deutschland
    Amazon, Airbnb oder Uber sind bekannte Digitale Ökosysteme. Sie vermitteln Waren, Übernachtungsmöglichkeiten oder Mitfahrten zwischen Anbietern und Konsumenten. Die genannten Digitalen Ökosysteme stammen aus den USA und sind mittlerweile weltweit aktiv. In China gibt es ebenfalls sehr große Digitale Ökosysteme wie Alibaba. Auch in Deutschland gibt es sehr erfolgreiche Digitale Ökosysteme. Schüttflix digitalisiert und revolutioniert die Baubranche durch schnelle, zuverlässige Schüttgutlieferungen. Über MyHammer finden Kunden und Handwerker zueinander. Und Urban Sports Club ermöglicht Sportbegeisterten den Zugang zu einem sehr breitem Sportangebot. Anbieter wie Schüttgutlieferanten, Handwerker oder Fitnessstudios profitieren dabei vom Zugang zu einer großen Kundengruppe, effizienteren Geschäftsprozessen und vielem mehr. Auf der anderen Seite können Konsumenten ein breiteres Angebot genießen als es ein einzelner Anbieter je bieten könnte. Digitale Ökosysteme können also eine Win-Win-Situation für beide Parteien sein und sogar eine Win-Win-Win-Situation, wenn man auch den Betreiber des Digitalen Ökosystems betrachtet. Kurz gesagt: Digitale Ökosysteme stärken die deutsche Wirtschaft. Grund genug also, sich Digitale Ökosysteme genauer anzuschauen. Wir stellen in diesem Whitepaper 41 Digitale Ökosysteme vor, die aus Deutschland stammen oder hier aktiv sind. Damit möchten wir Ihnen die vielfältigen Gestaltungsmöglichkeiten von Digitalen Ökosystemen aufzeigen. Lassen Sie sich inspirieren und beschäftigen Sie sich damit, ob Digitale Ökosysteme auch Mehrwerte für Ihr Unternehmen bieten können. Möchten Sie sich an einem oder mehreren Digitalen Ökosystemen beteiligen? Möchten Sie gerne ein eigenes Digitales Ökosystem aufbauen? Möchten Sie gar nichts mit Digitalen Ökosystemen zu tun haben? Digitale Ökosysteme haben bereits erfolgreich viele Domänen transformiert und bieten auch in der Zukunft reichlich Potenzial. Leider reicht das olympische Motto „Dabei sein ist alles“ hier nicht aus. Wir müssen in Deutschland noch viele erfolgreiche Digitale Ökosysteme aufbauen, denn das Thema ist zu wichtig, um es dem Silicon Valley allein zu überlassen. Die Digitalen Ökosysteme, die wir in diesem Whitepaper vorstellen, sind nur ein Auszug, es gibt noch einige mehr. Bei der Auswahl haben wir auf eine bunte Mischung geachtet. Es sind viele Branchen vertreten, sowohl Digitale Ökosysteme aus der Metallindustrie als auch aus dem Freizeitbereich und der Mobilitätsbranche. Außerdem sind sowohl B2B als auch B2C vertreten und sowohl bekannte als auch eher unbekannte Digitale Ökosysteme.
  • Publication
    Using Tangible Modeling to Create an e3 value Conceptual Model for Digital Ecosystems
    ( 2022-11-17) ;
    Wieringa, Roel
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    Suzumura, Daniel
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    Gordijn, Jaap
    The design of digital platforms and ecosystems is a challenging problem that involves technical, organizational, and business aspects. In this context, modeling languages for creating conceptualizations are crucial to support the design of comprehensive ecosystems. However, the creation of conceptual models requires the input and expertise of practitioners, who usually do not have the time to learn modeling languages. In this paper, we explore how to overcome this challenge by combining a tangible design approach for ecosystems, named the Tangible Ecosystem Design (TED) methodology, with a value modeling approach named the e 3 value methodology. We created and analyzed a TED Service Map and a corresponding e 3 value model to formulate lessons learned based on a comparison of models. Our results suggest that (1) the design process of a value model can benefit from tangible modeling and (2) model elements can be partially transferred from TED models to e 3 value models. The contribution of this paper provides lessons learned that can be used to derive e 3 value models from the TED approach and thereby lower entry barriers for conceptual models of complex ecosystems.