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    Towards integrating undependable self-adaptive systems in safety-critical environments
    Modern cyber-physical systems (CPS) integrate more and more powerful computing power to master novel applications and adapt to changing situations. A striking example is the recent progression in the automotive market towards autonomous driving. Powerful artificial intelligent algorithms must be executed on high performant parallelized platforms. However, this cannot be employed in a safe way, as the platforms stemming from the consumer electronics (CE) world still lack required dependability and safety mechanisms. In this paper, we present a concept to integrate undependable self-adaptive subsystems into safety-critical environments. For this, we introduce self-adaptation envelopes which manage undependable system parts and integrate within a dependable system. We evaluate our approach by a comprehensive case study of autonomous driving. Thereby, we show that the potential failures of the AUTOSAR Adaptive platform as exemplary undependable system can be handled by our concept. In overall, we outline a way of integrating inherently undependable adaptive systems into safety-critical CPS.
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    Integration of highly-automated driving functions with fail-operational properties
    In Hinblick auf die aktuellen Bestrebungen den Straßenverkehr zu automatisieren, wird die Verfügbarkeit der beteiligten elektronischen Fahrfunktionen zu einem zentralen Sicherheitsaspekt. Bei zukünftigen Anwendungen, wie dem Autobahnpiloten, sollen Fahrzeuge in der jeweiligen Fahrsituation, ohne permanente manuelle Überwachung durch den Fahrer, automatisiert geführt werden. Aktuelle teilautomatisierte Funktionen, wie Einparkassistenten, setzen demgegenüber auf den Fahrer als Rückfallebene um ein Fehlverhalten des Systems zu erkennen und entsprechend einzugreifen. Bei Fahrszenarien mit höheren Geschwindigkeiten ist dieser Ansatz jedoch nicht tragfähig, da ein Übergang zwischen automatisiertem und manuellem Fahren je nach Situation etlichen Sekunden in Anspruch nimmt. Zur Erreichung eines höheren Automatisierungsgrads ist es folglich unumgänglich eine ununterbrochene Funktionsverfügbarkeit auch im Falle eines Komponentenversagens sicherzustellen. Durch die Vielzahl der potentiellen Fehlerursachen, den neuen Anforderungen von hochintegrierten Mehrkern-Steuergeräten und aufgrund der benötigten deterministischen Latenzzeiten von wenigen Millisekunden zwischen dem Erfassen von Umweltinformation durch Sensoren und das Regeln der Aktuatoren, wird der Entwurf dieser Systeme zur komplexen Herausforderung. Durch die Notwendigkeit jede Systemkonfiguration für jeden Fehlermodus während der Systemintegration einzeln zu prüfen, stoßen aktuelle Entwicklungsmethoden dabei an ihre Grenzen. Nicht selten sind sporadische Probleme im Zeitverhalten mit schwer lokalisierbaren Grundursachen das Ergebnis dieser Vorgehensweise. Um den Wandel von einer ""Fail-Safe""- zu einer ""Fail-Operational""-Systemarchitektur in der Automobilbranche zu vereinfachen, wird eine neue Synthesemethodik vorgestellt, die bereits beim Systementwurf ein korrektes zeitliches Verhalten in allen antizipierten Fehlerfällen garantiert. Hierfür werden durch Erweiterungen des AUTOSAR-Austauschformats Verfügbarkeitsanforderungen für unterschiedliche Systemfehlermodi deklarativ spezifiziert und im Sinne des ""Frontloading""-Prinzips durch ein toolgestütztes Verfahren frühzeitig zur formalisierten Schnittstellenbeschreibung verfeinert. Im Detail wird für jede Softwareinstanz und jedes Bussignal automatisiert ein gültiges Ausführungsfenster pro Fehlermodus berechnet. Durch korrekte Implementierung dieser Schnittstellenanforderungen in den einzelnen Steuergeräten wird garantiert, dass das Gesamtsystem ohne weiteren Aufwand auch ein korrektes Zeitverhalten aufweist. In Summe werden somit Integrations- und Testaufwände erheblich reduziert und das latente Risiko von systematischen Zeitfehlern vollständig eliminiert. Zur Aufrechterhaltung der Fahrfunktionen während eines Fehlers baut die Methodik hierbei auf einem Ressourcen-effizienten Laufzeitverfahren zur generischen Verfügbarkeitsverwaltung auf, welcher im Vortrag auch kurz erläutert wird.
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    Generic management of availability in fail-operational automotive systems
    The availability of functionality is a crucial aspect of mission- and safety-critical systems. This is for instance demonstrated by the pursuit to automate road transportation. Here, the driver is not obligated to be part of the control loop, thereby requiring the underlying system to remain operational even after a critical component failure. Advances in the field of mixed-criticality research have allowed to address this topic of fail-operational system behaviour more efficiently. For instance, general purpose computing platforms may relinquish the need for dedicated backup units, as their purpose can be redefined at runtime. Based on this, a deterministic and resource-efficient reconfiguration mechanism is developed, in order to address safety concerns with respect to availability in a generic manner. To find a configuration for this mechanism that can ensure all availability-related safety properties, a design-time method to automatically generate schedules for different modes of operations from declaratively defined requirements is established. To cope with the inherent computational complexity, heuristics are developed to effectively narrow the problem space. Subsequently, this method's applicability and scalability are respectively evaluated qualitatively within an automotive case study and quantitatively by means of a tool performance analysis.
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    Adaptive Software für sicherheitskritische Funktionen in Batterie-elektrischen Fahrzeugen
    ( 2016)
    Rosenthal, Thorsten
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    Feismann, Timo
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    ; ;
    Klein, Cornel
    Der Einzug von immer mehr Assistenz- und (teil-) autonomen Systemen in heutige und insbesondere in zukünftige Fahrzeuge verlangt höhere Sicherheitsanforderungen bis hin zu fehlertoleranten Systemen. Eine adaptive Software-Architektur für sicherheitskritische Funktionen hilft diese Fehlertoleranz in einem Fahrzeug robust, kostengünstig und auch energieeffizient umzusetzen. Diese Software bedient sich dabei der ohnehin vorhandenen Steuergeräte im Fahrzeug und ermöglicht dadurch eine Redundanz ohne die Einbringung von zusätzlichen Steuergeräten. Durch die Konformität zu AUTOSAR ist das Konzept universell auf jeder automotive-tauglichen Hardware realisierbar.
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    Towards flexible and dependable E/E-architectures for future vehicles
    Future vehicles are expected to evolve towards enabling fully electric and autonomous driving. However, technically this evolution requires fundamental changes of traditional automotive engineering principles. Specifically, challenges arise for the Electric/Electronic (E/E) vehicle architectures as underlying basis for almost all car functionalities. Higher demands on vehicle system's flexibility and dependability have to be incorporated. We present a novel approach for such future E/E-architectures which considers these requirements as first principles by exploiting runtime adaptation capabilities. Based on use cases, a generic hardware and software architecture is presented which enables technology-independent realization of the provided concepts. Additionally, the incorporated generic failure management and design support are introduced. The approach has been evaluated in different prototype demonstrators, including an e-vehicle prototype compromising enhanced driving functionality. Thereby, the advantages of the concepts for future vehicle E/E-architectural development could be highlighted.
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    Adaptive Software-Architekturen für automatisierte Systeme
    Die zunehmende Automatisierung von Systemen erfordert neue Ansätze zur Steigerung deren Verlässlichkeit und Flexibilität. In zukünftig hochautomatisierten Fahrzeugen kann der Fahrer die Kontrolle über das Fahrzeug vollständig abgeben und muss erst nach 10 Sekunden wieder übernehmen können. Hierfür müssen die hochautomatisierten Fahrfunktionen auch im Fehlerfall weiter funktionieren, d.h. fail-operational sein. Der Beitrag stellt ein neues Konzept und Lösung für zukünftige adaptive Fahrzeugsoftware-Architekturen vor. Dies ermöglicht kosteneffizient, die Ausfallsicherheit in eingebetteten, sicherheitskritischen Systemen zu realisieren. Es werden die grundsätzlichen Herausforderungen, neuen Mechanismen und die Integration in die heutige Entwicklung (u.a. mit AUTOSAR) dargestellt. Das Konzept wurde unter anderem in einem E-Fahrzeug implementiert und evaluiert.
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    Efficient redundancy through a generic AUTOSAR failover-service
    The presentation focuses on designing fail-operational control systems in a cost-efficient manner. Hereby, special emphasis is laid on the implementation of a generic service for managing redundancy, graceful degradation, and availability in the context of AUTOSAR. Further, the applicability and benefits of this solution are illustrated in the context of a vehicle's electronic steering system.
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    A safe generic adaptation mechanism for smart cars
    ( 2015)
    Ruiz, Alejandra
    ;
    Juez, Garazi
    ;
    ;
    Today's vehicles are evolving towards smart cars, which will be able to drive autonomously and adapt to changing contexts. Incorporating self-adaptation in these cyber-physical systems (CPS) promises great benefits, like cheaper software based redundancy or optimised resource utilisation. As promising as these advantages are, a respective proportion of a vehicle's functionality poses as safety hazards when confronted with faultand failure situations. Consequently, a system's safety has to been sured with respect to the availability of multiple software applications, thus often resulting in redundant hardware resources, such as dedicated backup control units. To benefit from self-adaptation by means of creating efficient and safe systems, this work introduces a safety concept in form of a generic adaptation mechanism (GAM). In detail, this generic adaptation mechanism is introduced and analysed with respect to generally known and newly created safety hazards, in order to determine a minimal set of system properties and architectural limitations required to safely perform adaptation. Moreover, the approach is applied to the ICT architecture of a smart e-car, thereby highlighting the soundness, general applicability, and advantages of this safety concept and forming the foundation for the currently ongoing implementation of the GAM within a real prototype vehicle.
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    SafeAdapt - safe adaptive software for fully electric vehicles
    The promising advent of Fully Electric Vehicles (FEVs) also induces a shift towards fully electronic control of existing and new vehicle functions. Hereby, critical functions, such as Brake- and Steer-by-Wire, require sophisticated redundancy solutions to ensure safety. As a result, the overall electric/electronic (E/E) architecture of a vehicle is becoming even more complex and costly. To address the need for safety, reliability and cost efficiency in future FEVs, the development of a novel adaptive architecture to manage complexity through generic, adaptive, and system-wide fault handling is essential. Moreover, to enable this transition, design simplicity, cost efficiency, and energy consumption are especially important elements. Consequently, the SafeAdapt project seeks a holistic approach by comprising the methods, tools, and building blocks needed to design, develop and certify such safety-critical systems for the e-vehicle domain. In detail, a platform core encapsulating the basic adaptation mechanisms for relocating and updating functionalities is developed on basis of AUTOSAR. It serves as foundation for an interoperable and standardised solution for adaptation and fault handling in upcoming automotive networked control systems. In particular, emphasis is laid on functional safety with respect to the ISO26262 standard, wherefore an integrated approach ranging from tool chain support, reference architectures, modelling of system design and networking, up to early validation and verification is derived. To realistically validate these adaptation and redundancy concepts, an e-vehicle prototype with different and partly redundant applications is being developed. Moreover, the presented work outlines the motivation and challenges of future E/E architectures and contributes a technical strategy to overcome those hindrances.