Now showing 1 - 10 of 40
  • Publication
    Implicit interaction for pro-active assistance in a context-adaptive warehouse application
    ( 2007)
    Kaufmann, O.
    ;
    Lorenz, A.
    ;
    Oppermann, R.
    ;
    Schneider, A.
    ;
    Eisenhauer, M.
    ;
    Zimmermann, A.
  • Publication
    An operational definition of context
    ( 2007)
    Zimmermann, A.
    ;
    Lorenz, A.
    ;
    Oppermann, R.
    The definition of context experienced an evolution in the research area of context-aware computing, but still suffers from either generality or in-completeness. Furthermore, many definitions are driven by the ease of imple-mentation. This paper introduces two extensions to available context definitions that provide a natural understanding of this concept to users of context-aware applications and facilitates the engineering of this concept for software devel-opers of such applications.
  • Publication
    Internet der Dinge - Anwendung von RFID- und Tracking-Technologien zur intelligenten kooperativen Assistenz im Arbeitsprozess
    ( 2007)
    Eisenhauer, M.
    ;
    Oppermann, R.
    ;
    Prinz, W.
    Dieses Kapitel stellt den Menschen in den Mittelpunkt der Betrachtungen. Es geht primär um Anwendungen und Dienste, die RFID-Technologie und andere Trackingverfahren nutzen, um Menschen in ihrem Alltag oder in ihrer beruflichen Umgebung Unterstützung leisten zu können. Solche Dienste kommen dabei weitgehend ohne die explizite Mitwirkung von Menschen aus. Trotzdem dienen sie dem Menschen, der sie verstehen und beherrschen können muss. Wir thematisieren in diesem Beitrag den Aspekt des Benutzers, seiner Interaktion, seiner Kontrolle über das System und der Veränderung der Rolle des Menschen in einem Mensch-Maschine-System. Der Alltag und das moderne Arbeitsleben haben sich sehr verändert. Menschen arbeiten heutzutage häufig ohne festen Arbeitsplatz in wechselnden Arbeitsumgebungen und mit unterschiedlichen Endgeräten. Auch in ihrer Freizeit sind Menschen zunehmend mobiler und benutzen auch dort vielfältige Endgeräte. Sie sind mit unterschiedlichen Aufgaben konfrontiert, in denen sie zu jeder Zeit und an jedem Ort Unterstützung benötigen. Die Unterstützung betrifft häufig auch die Zusammenarbeit mit anderen an einer gemeinsamen Aufgabe. In diesem Beitrag möchten wir exemplarisch zwei Anwendungen vorstellen, die in solchen Situationen proaktive, adaptive, multimodale Unterstützung bieten. Hierbei wird auch deutlich, dass und wie ein Zusammenspiel von Technik und Mensch stattfindet.
  • Publication
    Personalized mobile health monitoring for elderly
    ( 2007)
    Lorenz, A.
    ;
    Mielke, D.
    ;
    Oppermann, R.
    ;
    Zahl, L.
    The key for successfully deploy mobile applications is the ability to understand the specific needs of its customers. In the field of mobile health monitoring, the currently most important user group is the group of persons of the age 50+. In our project senSAVE® we developed a user interface for monitoring personal vital para-meters that is specifically adapted to the needs of this group. The paper illustrates our work to ensure usability of the application and the outcome of the project.
  • Publication
    Situated learning in the process of work
    ( 2006)
    Oppermann, R.
    ;
    Specht, M.
  • Publication
    User participation supported by usability experts
    ( 2005)
    Oppermann, R.
    The paper describes several means to increase the usability and utility of public services for citizens. User participation and supporting expertise in ergonomics are described as a combined strategy for e-Government developments. Direct user group participation and legal representatives have to be involved. Adaptation and end user development means can be incorporated to extend the user participation beyond the development process towards the whole life cycle of the system.
  • Publication
    Situated learning in the process of work
    ( 2005)
    Oppermann, R.
    Situated learning in an authentic process is the most natural kind of learning. If there are no restrictions for learners like media accessibility, trainer and co-learner availability, time and location constraints every learner would learn when s/he needs the respective knowledge or skill. But actually there are restrictions. During the history of media development there were accessibility limitations like price, form factor, usability in specific environments no matter whether the media were a scribble, a book, a slide, a video or a computer screen. The same is true for teachers and trainers who are not available every time and everywhere on demand but have to be organized for specific sessions for specific learner groups. Finally restrictions also exist for the cognitive learning process. During the learning process no isolated steps of knowledge acquisition take place but interlinked knowledge construction is based on existing patterns of knowledge extending the complexity of understanding and the range of competence in a given area. Learners continuously extend their knowledge by exploration and by experience. The paper focuses on contributions to situated learning in the process of the acquisition, use and reuse of knowledge together with other partners in different roles like co-learners, instructors, pre- or post-processors of content. Annotation facilities for situated learning and relearning are introduced and experiences are reported. Beyond static annotations episode recordings and mobile collection facilities are presented for dynamic sequences of problems or solutions.
  • Publication
    Kontextvisualisierung
    ( 2005)
    Oppermann, R.
    Der Beitrag setzt sich mit der Unterstützung von Benutzern durch kontextsensitive Informationsvisualisierung auseinander. Zunächst wird die Bedeutung des Kontexts für menschliches Wahrnehmen und Handeln erläutert und eine Definition von Kontext entwickelt. Als Anwendung der Kontextvisualisierung werden zwei aktuelle Entwicklungsfelder gewählt, in denen Kontextvisualisierung besonders augenfällig Hilfe in komplexen Situationen bieten kann: die kontextualisierte Informations- und Diensteselektion und deren visuelle Präsentation bei mobilen Benutzern auf kleinen Endgeräten; und die kontextualisierte Annotationsmöglichkeit von Problem- und Lösungsepisoden im Lernprozess von Benutzern. Die Nützlichkeit solcher Kontextvisualisierung wird zumindest aufgrund von Tests in definierten Anwendungsfeldern aufgezeigt.
  • Publication
  • Publication
    Mobile information systems for all
    ( 2003)
    Eisenhauer, M.
    ;
    Oppermann, R.
    ;
    Schmidt-Belz, B.