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  • Publication
    Strain sensitive films with spray-coated carbon nanotubes
    ( 2008)
    Ghahremanpour, M.
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    Sägebarth, J.
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    Weis, D.G.
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    Kolaric, I.
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    Sandmaier, H.
    We report on the fabrication and characterization of spray-coated films with carbon nanotubes (CNT) as strain sensitive resistors. Spray coating is a flexible method for film deposition, which allows for cost-efficient processing of CNT dispersed in organic solvents. Specimens were realized on polymer substrates and change of electrical resistivity of the fabricated specimens was measured under tensile strain controlled by a testing machine.
  • Publication
    Dehnungsempfindliche Sensoren
    ( 2008)
    Sandmaier, H.
    ;
    Weis, D.G.
    Die Nanotechnologie birgt ein hohes Innovationspotential und gilt als eine der Schlüsseltechnologien des 21. Jahrhunderts. Kohlenstoff-Nanoröhren (carbon nanotubes, CNT) sind mitunter die wichtigsten Vertreter dieser neuen Materialklasse und haben seit ihrer Entdeckung 1991 rasant an Interesse in Forschung und Entwicklung gewonnen. Zurückzuführen ist dies auf die außergewöhnlichen Materialeigenschaften, die Nanoröhrchen aufweisen und sie für eine Vielzahl von potentiellen Anwendungen, darunter auch Sensoren, als Materialkomponente interessant machen.
  • Publication
    Untersuchung des Bewegungsverhaltens von künstlichen Muskeln auf der Basis elektrisch leitfähiger Polymere
    (Fraunhofer IRB Verlag, 2007)
    Weis, D.G.
    Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Bewegungsverhalten künstlicher Muskeln auf der Basis elektrisch leitfähiger Polymere im Hinblick auf eine mögliche Anwendung in der Mikrosystemtechnik, beispielsweise als aktive Elemente in Mikropumpen oder Mikroventilen. Dabei wurden die Aktorsysteme sowohl elektrochemisch als auch in Bezug auf ihre Aktuation untersucht. Die aus den Aktuationsmessungen erhaltenen Bewegungskurven wurden mit den zugehörigen Strom-Zeit-Kurven bzw. Strom-Potential-Kurven korreliert. Hieraus wurden messtechnische Größen von anwendungstechnischer Relevanz wie Auslenkung, Kraft und Geschwindigkeit der Bewegung in Abhängigkeit des jeweils gewählten Polymers, Elektrolytsystems und Formierungspotentials erhalten. Untersuchungen mit anderen in situ-Messmethoden wie der elektrochemischen Quarzmikrowaage und der Scherkraftdetektionsmethode des elektrochemischen Rastermikroskops (SECM) gaben zusätzlich Aufschluss über die im Polymer bei elektrischer Be- und Entladung ablaufenden Prozesse. Es konnte gezeigt werden, dass sich durch die Wahl der Materialien, welche die elektroaktive Matrix bilden, und deren Herstellungsbedingungen die Aktuation dieser Systeme gezielt steuern lässt.
  • Publication
    Application of new front-end electronics for non-destructive testing of railroad wheel sets
    ( 2007)
    Kappes, W.
    ;
    Rockstroh, B.
    ;
    Bähr, W.
    ;
    Kröning, M.
    ;
    Rodner, C.
    ;
    Goetz, J.
    ;
    Nemec, D.
    For more than 6 years, the automated ultrasonic and eddy-current systems for the inspection of railroad wheel sets, developed by Fraunhofer IZFP and Fraunhofer TEG, have been field-hardened through daily operation at various maintenance facilities of the Deutsche Bahn (DB). The testing stations are equipped with IZFP's multi-channel electronics, a modular PC integrated system operating inside 19" rack-mounted industrial computers. Special requirements for new installations of stationary systems (AURA) and underfloor testing stations (UFPE) called for the development of state-of-the-art miniaturized front-end ultrasonic and eddy-current test instrumentation. This innovation offers new dimensions for the concept and design of such systems, including features providing effortless maintenance of the inspection systems. Due to the small size of the electronic modules they can be placed in close proximity to the transducer assembly. High-speed networking techniques ensure the transfer of all the acquired digital ultrasonic and eddy-current data from the frontend modules to the workstation responsible for data acquisition and analysis. The new front-end technology is applied for the testing stations of the latest generation. One example is a system installed at the DB plant Krefeld, specifically designed for the ultrasonic testing of ICE train drive wheels. The transducer assembly for wheel rim and disk inspection includes hot-swap modules with integrated UT front-end modules adapted to inspect specific wheel disk configurations. A second example represents testing equipment operating at the Süddeutsche Rail Service GmbH, Kaiserslautern. Ultrasonic and eddy-current front-end modules are responsible for the inspection of the wheel rim of disassembled wheel sets of freight cars. In addition to the wheel rim the solid axle is inspected in the same test stand using GE's Phased Array system. Miniaturized front-end modules are also advantageous for the inspection with the wheel sets installed at the train. The concept of such an underfloor testing system is outlined.
  • Publication
    EDV-Unterstützung im Innovationsmanagement
    ( 2006)
    Kohn, S.
    ;
    Henningsen, F.
    ;
    Spindler, B.
    ;
    Schlosser, R.
    Der Einsatz von Software kann sowohl die Effizienz als auch die Effektivität von Innovationsprozessen verbessern. Auch Kreativität und Methodenkompetenz im Unternehmen werden gefördert. Am Beispiel des Ideenmanagements werden diese Zusammenhänge praxisbezogen erläutert.
  • Publication
    Potential benefits, current supply, utilization and barriers to adoption: An exploratory study on German SMEs and innovation software
    ( 2006)
    Kohn, S.
    ;
    Hüsig, S.
    This paper deals with the employment of software in the innovation process in small and medium-sized enterprises. Based on an explorative market study of existing software tools developed to specifically support activities and methods in the innovation process, we found out that a large variety of these software products was available. Hence, our further research addresses the question of how far these products are specifically used in practice in German SMEs. The core outcome of our explorative investigation is the finding that software products are rarely used to support the innovation process in German SMEs. We identified some of the barriers to SME adoption of innovation software in Germany. Based on these findings, initial explanations and implications can be provided for suppliers of innovation software and for SMEs.
  • Publication
    Innovation statt Stagnation
    (Fraunhofer TEG, 2006)
    Kohn, S.
    ;
    Wischmann, W.
    Der vorliegende Bericht fasst die Studie "Innovation statt Stagnation" zusammen, die von der Stuttgarter Fraunhofer-Technologie-Entwicklungsgruppe (TEG) durchgeführt wird. Seit 2004 wird im Rahmen dieser Studie der InKA (Innovations- und Kreativitätsaward) vergeben. Die Studie untersucht die Erfolgsfaktoren in den frühen Phasen des Innovationsprozesses. Im ersten Teil dieses Berichts werden die Erfolgsfaktoren und darauf wirkende Einflussgrößen besprochen, wobei zu jedem Punkt die Fragestellung der Erhebung grob skizziert wird. Kurze Ausführungen über die Methodik der Befragung und der Auswertung, sowie Angaben zu den Teilnehmern schließen sich an. Im zweiten Teil werden die Ergebnisse detailliert vorgestellt. Daraus wurden Handlungsanweisungen für die Praxis abgeleitet, die von jedem Unternehmen sofort nutzbringend angewendet werden können.
  • Publication
    Application of new front-end electronics for non-destructive testing of railroad wheel sets
    ( 2006)
    Kappes, W.
    ;
    Rockstroh, B.
    ;
    Bähr, W.
    ;
    Kröning, M.
    ;
    Rodner, C.
    ;
    Goetz, J.
    ;
    Nemec, D.
    For more than 6 years, the automated ultrasonic and eddy-current systems for the inspection of railroad wheel sets, developed by Fraunhofer IZFP and Fraunhofer TEG, have been field-hardened through daily operation at various maintenance facilities of the Deutsche Bahn (DB). The testing stations are equipped with IZFP's multi-channel electronics, a modular PC integrated system operating inside 19" rack-mounted industrial computers. Special requirements for new installations of stationary systems (AURA) and underfloor testing stations (UFPE) called for the development of state-of-the-art miniaturized front-end ultrasonic and eddy-current test instrumentation. This innovation offers new dimensions for the concept and design of such systems, including features providing effortless maintenance of the inspection systems. Due to the small size of the electronic modules they can be placed in close proximity to the transducer assembly. High-speed networking techniques ensure the transfer of all the acquired digital ultrasonic and eddy-current data from the front-end modules to the workstation responsible for data acquisition and analysis. The new front-end technology is applied for the testing stations of the latest generation. One example is a system installed at the DB plant Krefeld, specifically designed for the ultrasonic testing of ICE train drive wheels. The transducer assembly for wheel rim and disk inspection includes hot-swap modules with integrated UT front-end modules adapted to inspect specific wheel disk configurations. A second example represents testing equipment operating at the Süddeutsche Rail Service GmbH, Kaiserslautern. Ultrasonic and eddy-current front-end modules are responsible for the inspection of the wheel rim of disassembled wheel sets of freight cars. In addition to the wheel rim the solid axle is inspected in the same test stand using GE's Phased Array system. Miniaturized front-end modules are also advantageous for the inspection with the wheel sets installed at the train. The concept of such an underfloor testing system is outlined.
  • Patent
    Kupplung, insbesondere fuer ein Elektrowerkzeug
    ( 2006)
    Kolaric, I.
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    Greese, O.
    Es wird eine Kupplung angegeben, die insbesondere fuer ein Elektrowerkzeug (10) anwendbar ist, mit einem ersten Kupplungselement (24) und einem zweiten Kupplungselement (30), die relativ zueinander drehbar gelagert sind und zwischen einem Drehmoment uebertragbar ist. Die Kupplung weist ein Betaetigungselement (25) auf, um das erste und zweite Kupplungselement in Wirkverbindung zu bringen. Das Betaetigungselement (25) umfasst einen Nanotube-Aktuator (56) (Figur).
  • Patent
    Verfahren und eine Vorrichtung zum Navigieren und Positionieren eines Gegenstands relativ zu einem Patienten
    ( 2006)
    Haid, M.
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    Schneider, U.
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    Luebtow, K. von
    Die Erfindung betrifft ein Verfahren und eine Vorrichtung zu seiner Durchfuehrung zum Navigieren und Positionieren eines Gegenstands relativ zu einem Patienten waehrend einer medizinischen Operation im Operationssaal, wobei mittels einer dreidimensionalen Inertialsensorik die Position und die Orientierung im Raum sowohl des Gegenstands als auch des Patienten oder eines betreffenden Bereichs des Patienten relativ zu einem referenzierenden Bezugssystem quasikontinuierlich entsprechend einer Abtastrate ermittelt wird, und dass hieraus die momentane Position und Orientierung des Gegenstands relativ zu dem Patienten ermittelt wird, dass diese Position und Orientierung mit einer erwuenschten vorbestimmten Position und Orientierung verglichen wird und dass angezeigt wird, in welcher Weise der Gegenstand lageveraendert werden muss, um in die erwuenschte vorbestimmte Position und Orientierung zu gelangen.