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Mit Anlagenmonitoring die Energieeffizienz im Krankenhaus erhöhen

2020 , Hagemeier, Anne , Bernard, Thomas , Schüring, Christoph

Eine zuverlässige und störungsfreie Versorgung mit Kälte und Wärme ist eine unerlässliche Voraussetzung für den Krankenhausbetrieb. Mit Hilfe eines Monitoring-Systems können Messdaten kontinuierlich ausgewertet und visualisiert werden, um einen energieeffizienten Betrieb zu erzielen.

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Das Verbundprojekt BauCycle - von feinkörnigem Bauabbruch zu funktionalen Baumaterialien und Bauteilen

2016 , Dittrich, Sebastian , Dörmann, Joseph , Gruna, Robin , Nühlen, Jochen , Thome, Volker

Keine andere Branche ist so ressourcenintensiv wie die volkswirtschaftlich bedeutsame Herstellung und Verarbeitung von Steinen und Erden - etwa 19 Tonnen pro 1.000 EUR Bruttowertschöpfung im Jahr 2008 - und keine andere Branche verursacht mehr Abfälle. Gleichzeitig findet nur in geringem Umfang - etwa fünf Prozent, - ein hochwertiges Recycling auf Produktniveau statt. Der meiste Abfall landet im Unterbau von Straßen, findet Verwendung als Füllmaterial oder wird direkt deponiert.

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Smart integration of electric vehicles into European power grids

2010 , Metz, M. , Dötsch, C. , Warweg, O. , Schaller, F. , Mattes, K. , Dallinger, D. , Kley, F.

The Fraunhofer-Institutes UMSICHT, ISI and IOSB are currently working on concepts and profitable business solutions for the integration of electric vehicles [EVs] in the global markets for control reserve, electric energy and local power grid services. The integration process is complex, due to partly competing interests of the involved actors (energy producer, supplier, grid operator, owner). Furthermore single EVs offer a small capacity in comparison to other market participants and their main purpose is to satisfy the mobility needs of the owners. To find a solution for these conflicting options the driving behaviour of potential EV users is analyzed to obtain information about grid connection times as well as battery specific parameters on working and weekend days. Based on these information specific grid connection scenarios for EVs are defined, which differ in their characteristics (e.g. place, time, duration of a (dis)charging process). The objective is to gain information about how to determine the real available positive or negative capacity/power of a pool of EVs in a grid. The next step is to examine how the defined global and local marketing options can be integrated to balance individual interests (e.g. cost optimized charging for the user, arbitrage for the pool operator, security of energy supply for the grid operator) and political interests (safe and efficient energy distribution system).