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    Wissensbilanz
    ( 2016)
    Mertins, Kai
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    Der Geschäftserfolg hängt heute maßgeblich vom verfügbaren Know-how eines Unternehmens ab. Dabei beschreibt das Know-how vielmehr als das Wissen der Mitarbeiter sowie deren Fähigkeiten. Es umfasst neben Organisationsstrukturen und -prozessen auch die Beziehungen zu Investoren, Lieferanten und Kunden. Das systematische Management von Wissen im Sinne eines solchen ""Intellektuellen Kapitals"" verspricht großen Nutzen.
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    Wissensorientierte Analyse und Gestaltung von Geschäftsprozessen
    ( 2016) ;
    Mertins, Kai
    Basis der wissensorientierten Analyse und Gestaltung von Geschäftsprozessen ist die am Fraunhofer IPK entwickelte Methode des Geschäftsprozessorientierten Wissensmanagements (GPO-WM). Vor diesem Hintergrund stellt die Analyse- und Gestaltungsmethode die wertschöpfenden Prozesse des Unternehmens in den Mittelpunkt der Betrachtung, da sich hier der tägliche Umgang mit Wissen vollzieht. Die Integration der WM-Kernaktivitäten in die Geschäftsprozesse gewährleistet die Verknüpfung zwischen dem Wissensmanagement und den Aufgaben des Tagesgeschäfts.
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    Ein Referenzmodell für Wissensmanagement
    ( 2016)
    Mertins, Kai
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    Kohl, Ina
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    Das Verständnis von Wissensmanagement ist ebenso vielfältig wie die unterschiedlichen Interpretationen des Begriffs Wissen selbst. Insbesondere die Unternehmenspraxis verlangt daher nach klaren Konstrukten und stringenten Vorgehensweisen. Ein bewährtes Konzept, um wesentliche Elemente des Wissensmanagements und die Prinzipien ihrer Interaktion besser verstehen und strukturieren zu können, ist die Entwicklung so genannter Referenzmodelle. Solche Modelle ermöglichen es, innerhalb vielschichtiger Phänomene und komplexer Beziehungen auf relevante Zusammenhänge aufmerksam zu machen.
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    Strategy development based on intangibles in SMEs - an integrated approach
    ( 2013) ;
    Mertins, Kai
    The approach in this paper is based on the principles of action research and rapid prototyping. The paper shows the current status of a 'bottom-up' research process dedicated to continuously developing and improving management instruments that suit the requirements of small and medium-sized enterprises (SMEs): pragmatic, easy-to-use and generating direct practical benefit. As a result, this paper links the concept of intangibles to the practical strategy development process in SMEs. The integration shown concerns several challenges: (1) Integrate the internal and external perspective on intangibles, and, by that, link the concept of intellectual capital (IC) as a resource-based view with the concept of customer value as a market-based view. (2) Integrate the theoretical concept of IC with a methodology for comprehensive strategy development. (3) Integrate the formulation and implementation of business strategies taking into account the actual practice in SMEs.
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    Positioning of interoperability in food chain
    ( 2012)
    Mertins, Kai
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    Deng, Qu
    Higher food quality and more dynamic food chain environment have resulted in new challenges for food traceability. In order to meet these challenges, traditional food traceability frameworks need to be evolved. This paper introduced environment of a dynamic food chain network. It addressed limitations to current traceability frameworks, thus determined researches to be done in the future. For semantic interoperability, ontology configuration based integration approach is introduced, which is based on the concept of hybrid ontology. This approach is supposed to be more flexible and should lead to business alignment, which adapts various traceability needs in the supply chain network. In short, this paper will lead to a credible, transparent food chain network.
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    Sustainable key-figure benchmarking for small and medium sized enterprises
    ( 2012)
    Mertins, Kai
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    Riebartsch, Oliver
    Sustainability as a concept of long-term economical, ecological and social orientation has an increasing impact on decision making processes within today's industry. In order to catch up with this development, modern Benchmarking approaches need to cover more than economical aspects. Therefore, the Fraunhofer IPK has extended the scope of the BenchmarkIndex, which is the leading key-figure-based Benchmarking analysis for SMEs. The core element of this approach is the integration of an additional ""sustainability perspective"" to the underlying four perspectives of the Balanced Scorecard (BSC), so that Benchmarking results will not only enhance companies' economical performances, but also take environmental requirements such as energy-efficiency and social responsibility into consideration. Due to the wide dissemination of the BenchmarkIndex, comprehensive sustainable indicators will be accessible to more than 100.000 SMEs worldwide, especially sensitising those that barely have paid attention to sustainability yet, in order to realise a targeted impact for the sustainable production worldwide.