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  • Publication
    The Fraunhofer Knowledge Management Audit (FKM-Audit)
    ( 2003)
    Mertins, K.
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    Heisig, P.
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    Finke, I.
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    Ulbrich, C.
  • Publication
    Process-oriented knowledge structuring
    ( 2003)
    Mertins, K.
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    Heisig, P.
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    Alwert, K.
    Within a business environment, where the fast and reliable access to knowledge is a key success factor, an efficient handling of the organizational knowledge is crucial. Therefore the need for methods and techniques, which allow to structure and maintain complex knowledge bases according to the requirements emerging from the daily work have a high priority. This article provides a business process oriented approach to structure organizational knowledge and information bases. The approach was developed within applied research in the industrial, service and administrative sector. Following this approach, three different types of knowledge structures and their visualization have been developed by the Fraunhofer IPK and are currently applied and tested in organizations. Beside the approach itself, these three types of knowledge structure and the cases of application shall be introduced here.
  • Publication
  • Publication
    Computer integrated technologies and knowledge management
    ( 2001)
    Krause, F.-L.
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    Mertins, K.
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    Edler, A.
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    Heisig, P.
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    Hoffmann, I.
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    Helmke, M.
    The chapter provides an overview of the computer-integrated technologies supporting product development processes in a wider sense and the current situation of knowledge management. It includes three main sections. Section 2 discusses the design techniques affected by computer-aided technologies and the corresponding tools. Section 3 gives a general introduction of concepts of computer integrated technologies. Therefore, also basic technologies and organizational approaches are described. Section 4 explains possible architectures for software tools that support product development processes. Section 5 finally gives a wide overview of the application and development of knowledge management.
  • Publication
    Wissensmanagement-Audit: Benchmarks für den Umgang mit Wissen
    ( 2001)
    Mertins, K.
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    Heisig, P.
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    Finke, I.
    Ziel des Beitrages ist es, die Notwendigkeit und den Nutzen eines Audits für die Erfassung von Wissensmanagement-Aktivitäten darzustellen. Dazu wird das vom Competence Center Wissensmanagement des Fraunhofer Instituts für Produktionsanlagen und Konstruktionstechnik (IPK) in Berlin entwickelte Verfahren erläutert. Es liefert in einem kurzen Zeitraum eine umfassende Einschätzung über den systematischen Umgang mit Wissen. Ein Praxisbeispiel veranschaulicht die Vorgehensweise und die Ergebnisse, die aus dem Audit resultieren.
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    Benchmarking 2000
    (Fraunhofer IRB Verlag, 2000)
    Mertins, K.
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    Kohl, H.
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    Heisig, P.
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    Vorbeck, C.
    Die 6. Benchmarking Tagung »Benchmarking 2000«, steht dabei ganz im Zeichen des stark aufstrebenden Dienstleistungssektors. Der Anteil der Dienstleistungswirtschaft am Bruttoinlandsprodukt in Deutschland liegt immer noch niedriger als in anderen vergleichbaren Industrienationen. Zahlreiche Neugründungen in diesem Wirtschaftszweig zeigen jedoch, dass das immense Marktpotenzial in Deutschland zunehmend erkannt und genutzt wird. Referenten aus erfolgreichen Unternehmen unterschiedlicher Branchen stellen die aktuellen Potenziale, Erfolge und Probleme durchgeführter Benchmarking-Projekte in der Dienstleistungswirtschaft dar. Es werden praxisnahe Einblicke in betriebliche Erfahrungen und Entscheidungen folgender Schwerpunktbereiche gewährt: - Software-/IT-Dienstleistung - Mobilitätsdienstleistung - Telekommunikation - Logistik-Dienstleistung - Gesundheitswesen - Kommunale Dienstleistung Die Möglichkeit zur Vertiefung der Kenntnisse auf den Gebieten »Benchmarking« und »EFQM-Modell« wird am 16. Juni in parallelen Workshops durch das Informationszentrum Benchmarking und die PSI AG gebo-ten. Das breit angelegte Spektrum der Tagung bietet allen Entscheidungsträger ein optimales Diskussionsforum, um sich mit Benchmarking auseinander zusetzen und von den Besten zu lernen.
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    Wissensmanagement und Geschäftsprozesse
    ( 2000)
    Mertins, K.
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    Heisig, P.
  • Publication
    Learning from the Best
    ( 2000)
    Mertins, K.
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    Heisig, P.
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    Kohl, H.
    The article focuses on the experiences in Benchmarking of the Information Centre Benchmarking at Fraunhofer IPK since its foundation in 1994.
  • Publication
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    Knowledge Management in Europe - Results from a European Survey
    ( 1999)
    Heisig, P.
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    Mertins, K.
    The paper presents the results from a survey of the top 1000 German and the top 200 European companies on knowledge management (KM). Focusing on the business processes where companies start with KM, the critical success factors, the knowledge, which is relevant within KM.