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MO2GO: User oriented enterprise models for organizational and it solutions

2006 , Mertins, K. , Jaekel, F.W.

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Veränderungsmanagement im Statistischen Landesamt. Ausrichtung der Geschäftsprozesse auf Kunden- und Kostenverantwortung

1998 , Wenzel, K. , Mertins, K. , Tünschel, L. , Jochem, R. , Jaekel, F.W.

Der Beitrag beschreibt den Weg des Statistischen Landesamtes Berlin zu einem leistungsfähigen Geschäftsprozeßmanagement im veränderten Umfeld. Er zeigt, wie die objektive und produktorientierte Beschreibung der statistischen Verfahren - in enger Zusammenarbeit mit den Fachreferaten - zur Basis für die Optimierung der Arbeitsabläufe wird. Das Bewußtsein für die durchgängige Prozeßbetrachtung und die Verantwortlichkeiten wurde durch das modellbasierte Vorgehen geschärft. Ein durchgängiges Konzept für die Betrachtung der statistischen Produktion sowohl über die unterschiedlichen statistischen Produkte als auch die mit den Produkten verbunden Prozesse wurde entwickelt und verifiziert. Auf der Basis dieses Konzeptes wurde ein zwischen den statistischen Produkten übertragbares Sollkonzept erarbeitet.

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Interoperability supported by enterprise modelling

2005 , Jaekel, F.W. , Perry, N. , Campos, C. , Mertins, K. , Chalmeta, R.

The application of enterprise modelling supports the common understanding of the enterprise business processes in the company and across companies. To assure a correct cooperation between two or more entities it is mandatory to build an appropriate model of them. This can lead to a stronger amplification of all the cross-interface activities between the entities. Enterprise models illustrate the organisational business aspects as a prerequisite for the successful technical integration of IT systems or their configurations. If an IT system is not accepted because its usefulness is not transparent to the staff members, then it quickly loses its value due to erroneous or incomplete input and insufficient maintenance. This at the end results in investment losses. The paper exemplifies the strengths, values, limitations and gaps of the application of enterprise modelling to support interoperability between companies. It illustrates a proposal for a common enterprisemodelling framework. This framework is presented in terms of problems to face and knowledge based methodological approach to help solving them. A specific application demonstrates enterprise modelling and the synchronisation between the models as prerequisite for the successful design of Virtual Enterprises.

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Common enterprise modelling framework for distributed organisations

2005 , Berio, G. , Mertins, K. , Jaekel, F.W.

The mission of Common Enterprise Modelling Framework for Distributed Organisations (CEMF-DO) is to provide, within distributed organisations, a common framework in which modelling, simulation, analysis and management of models for designing interoperability solutions are explored and integrated. The paper presents activities related to the work on a unify enterprise modelling language (UEML) and on the management and synchronisation of enterprise models (SDDEM) performed as one work package within the Network of Excellence INTEROP (508011).