Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Publication

Keine Angst vor Industrie 4.0! - Vier Maßnahmen zur Vorbereitung von Unternehmen auf die neuen Anforderungen menschlicher Arbeit in der Industrie 4.0

2019 , Kohl, Holger , Knothe, Thomas , Schallock, Burkhard , Scholz, Julia-Anne

Aus den Trends zu kundenindividuelleren Produkten und kürzeren Produktlebenszyklen entstehen Herausforderungen, denen Unternehmen mit dem Einsatz von Industrie 4.0-Technologien zu begegnen versuchen. Die damit verbundene Digitalisierung und Automatisierung ruft bei Arbeitnehmern in der verarbeitenden Industrie insbesondere Ängste vor Veränderungen in den Arbeitsabläufen und -anforderungen hervor. In diesem Beitrag werden vier zentrale soziotechnische Gestaltungsmaßnahmen vorgeschlagen, mit denen sich Unternehmen in die Lage versetzen können, die neuen Anforderungen menschlicher Arbeit in der Industrie 4.0 bewältigen zu können - und somit den Ängsten entgegenwirken zu können. Im Mittelpunkt stehen die Steigerung der unternehmerischen Agilität sowie der Ausbau der Mitarbeiterkompetenzen.

No Thumbnail Available
Publication

Learning Factory for Industry 4.0 to provide future skills beyond technical training

2018 , Schallock, Burkhard , Rybski, Christoffer , Jochem, Roland , Kohl, Holger

The paper will describe the design of a learning factory for Industry 4.0 that addresses the growing demand for future skills of production staff. Existing learning factories often focus on the technical skills whereas this learning factory also trains decision making, group work and performance monitoring skills. The paper refers to the existing categorizes of learning factories and unveils its numerous features. The conceptual design includes theoretical and practical parts, which prove to be successful in a German learning factory that was realized by the authors. Especially, for the industry 4.0 environment, the layout consists of three stages of a production system, from manual to automatized manufacturing. The practical tasks cover the introduction of smart devices, connection of information flows as well as monitoring of performance. The didactical design of the training program provides a sustainable approach by not only realizing training courses but also includes preparation with management, mid-term coaching and success monitoring after the training. The learning factory is a part of a whole research institute for intelligent manufacturing in China including consultancy and application support. One of the underlying goals of the learning factory is to enable production staff for change management, decision making and innovation.