Now showing 1 - 3 of 3
  • Publication
    Energieeffizienz in der intelligenten Fabrik
    ( 2019)
    Thiele, Gregor
    ;
    Grabowski, K.
    ;
    Krüger, J.
    Das Thema Energieeffizienz ist im Zuge der Energiewende eine zentrale Herausforderung für den industriellen Sektor. Die systematische Erfassung und Bewertung des Energieverbrauchs bietet die Grundlage für die automatisierte Optimierung von Anlagen. Im Projekt EnEffReg entwickelten Fraunhofer IPK und ÖKOTEC Energiemanagement GmbH ein universell einsetzbares Framework zur automatisierten Generierung von Sollwerten. Die praktische Erprobung erfolgte an Standorten bei der Bayer AG, thyssenkrupp Steel Europe AG sowie der Daimler AG. Der vorliegende Beitrag fasst die theoretischen Arbeiten und aus Experimenten gewonnene Erfahrungen zusammen.
  • Publication
    Künstliche Intelligenz zum Schutz sicherheitskritischer Energie-Infrastrukturen
    ( 2019)
    Klein, M.
    ;
    Thiele, Gregor
    ;
    Krüger, J.
    Die dezentrale Energieerzeugung im Kontext der Dekarbonisierung bringt eine Änderung der kritischen Infrastruktur mit sich. Die Prozesssteuerung von lokalen Einheiten erfolgt nicht mehr nur über separate Leitungen, sondern vermehrt über das Internet. Dies birgt neue Anforderungen an die Sicherheit. Am Fraunhofer IPK entsteht ein neuartiges Verfahren, das klassische Methoden der Netzwerksicherheit mit automatischer Auswertung der Prozessdaten kombiniert. Hierbei wird domänenspezifisches Wissen genutzt, um vom Normalzustand abweichendes Verhalten frühzeitig zu erkennen. Mittels des maschinellen Lernens (ML) können dabei komplexe Zusammenhänge effizient analysiert werden.
  • Publication
    Adaptive backstepping controller with Kalman state estimator for stabilisation and manoeuvre of pedestrian controlled uniaxial transport vehicles
    ( 2015)
    Brüning, M.
    ;
    Thiele, Gregor
    ;
    Schönewolf, W.
    ;
    Krüger, J.
    Pedestrian controlled uniaxial vehicles for goods transport such as hand trucks offer intuitive manoeuvrability with little space requirements. The disadvantage of this class of statically underdetermined vehicles is the need for the user to apply force for both stabilisation and propulsion. Removing this disadvantage is the key to enable their use for convenient transportation of heavy goods over long distances. For this our solution approach is to equip the vehicle with controlled drives providing force for both balancing and propulsion. Different to uniaxial vehicles without payload or for passenger transportation controller's adaptation to kinematic and dynamic parameters is required here after every reload. The frame's pitch angle must be adapted with every change of load whereby the COG's position is not measurable with acceptable effort. Dynamic parameters vary in a wide range. We applied an adaptive controller based on backstepping combined with Kalman state estimation for stable balancing with adaptation to changed payload without need for external support from the user. The manoeuvre concept based on low interaction forces applied from the user to the vehicle frame is taking advantage of the underconstrained dynamics of the vehicle, and offers similar driving behaviour to the user with different load situations. Operating control levers for setting speed is not required. To allow for cheap production a design goal was not requiring sensor information of both load's absolute weight and user interaction forces. The adaptive control and state estimation concept was simulated based on the kinematic and dynamic model of our new uniaxial vehicle system designed for urban parcel distribution on foot. Simulation results show the correct operation of the approach.