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  • Publication
    Virtuelle Produktentstehung in der Automobilindustrie
    ( 2011)
    Stark, R.
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    Hayka, H.
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    Israel, J.H.
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    Kim, M.
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    Müller, P.
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    Völlinger, U.
    Virtualisierung der Produktentstehung trägt entscheidend zur Kostenreduktion, zur Verkürzung der Produktentstehungszeiten sowie zur Steigerung der Produktqualität bei. Die Automobilindustrie hat frühzeitig diese Vorzüge erkannt und setzt verstärkt Methoden und Technologien der Virtuellen Produktentstehung (VPE) ein. In diesem Artikel werden die Methoden und Vorgehensmodelle der Virtuellen Produktentstehung dargestellt und Unterschiede und Anknüpfungspunkte zu denen der Softwareentwicklung herausgearbeitet. Der Artikel beschreibt zunächst die Phasen der Virtuellen Produktentstehung samt der zu verarbeitenden Informationen und der eingesetzten Werkzeuge (z. B. CAx, PDM). Anschließend werden die Entwicklung, die Erprobung sowie die Arbeitsvorbereitung (hierbei insbesondere die Digitale Fabrik) detailliert und relevante Informationen und Werkzeuge vorgestellt. Das Vorgehen wird mit Beispielen aus der Automobilindustrie unterlegt. Der Artikel schließt mit der Darstellung kurz- und mittelfristig zu erwartender Entwicklungen der Virtuellen Produktentstehung.
  • Publication
    On intuitive use, physicality and tangible user interfaces
    ( 2009)
    Israel, J.H.
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    Hurtienne, J.
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    Pohlmeyer, A.E.
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    Mohs, C.
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    Kindsmuller, M.C.
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    Naumann, A.
    >>Intuitive to use<< is so often assigned to tangible user interfaces (TUIs) and physical interaction, for example, in conference lectures, informal communication and in scientific publications, that it seems obvious that physicality evokes intuitive use. However, on closer inspection the topic becomes less obvious. It appears that the use of the term intuitive are diverse and a common definition is still missing; this is true in general for the field HCI but it is particularly true for the fields physicality and tangible interaction. Our aim is to review formerly separated ideas on intuitive use, physicality and TUIs that were partly included in past publications, and to investigate further aspects, which enable or facilitate intuitive use, namely image schemas and familiarity. As interac tion has an impact on the overall product experience, we also discuss whether intuitive use influences the users aesthetic judgements of such products. The paper concludes by underpinning the suitability of tangible interfaces to evoke intuitive use and by calling on taking the concept of intuitive use of user interfaces further for theoretical assessment and development of tangible interfaces.