Sonsino, C.M.C.M.SonsinoKaufmann, H.H.KaufmannFoth, J.J.FothJauch, F.F.Jauch2022-03-032022-03-031997https://publica.fraunhofer.de/handle/publica/190314In a collaborative investigation of ZF Friedrichshafen AG and the Fraunhofer-Institut für Betriebsfestigkeit LBF, both constant and variable amplitude fatigue tests were performed on induction-hardened automatic transmission shafts made from Ck 35 mod. steel. The objectives of the project were to evaluate the safety reserves of the shafts and to apply several selected methods to assess fatigue life, to compare these methods and to gain insights for future component developments.enAntriebswelleBauteilBeanspruchungskollektivBetriebsbeanspruchungBetriebslastenanalyseconstant amplitude loadingDehnungdrive shaftEinstufenbeanspruchungFahrzeugbaufatigue life estimationfatigue strengthgearGetriebeHaigh diagramHaigh-SchaubildLastLastfolgeLastzeitfunktionLebensdauerabschätzungloadload sequenceload time historyloading spectrummachine buildingMaschinenbaumeasurementMehrstufenbeanspruchungMessungmetalMetallOberflächenbehandlungoperational load analysisoperational loadingsafetySchwingfestigkeitSicherheitSpannungSpannungsanalysestrainstressstress analysisstructural componentsurface treatmenttestvariable amplitude loadingvehicle constructionVersuch620621Fatigue strength of driving shafts of automatic transmission gearboxes unter operational torquesBetriebsfestigkeit von torsionsbelasteten Wellen für Automatgetriebejournal article