Options
2014
Conference Paper
Title
Messung des technologischen Kompetenz-Fits bei der technologie- und kompetenzbasierten Diversifikation
Abstract
Der Erfolg technologieorientierter Unternehmen basiert maßgeblich auf einzigartigen technologischen Kompetenzen. Diese stellen Enabler dar, um im zunehmend dynamischen und globalen Wettbewerbsumfeld die eigene Wettbewerbsposition nachhaltig zu stärken. Durch die fortschreitende Verkürzung von Produkt- und Technologielebenszyklen sinkt jedoch die Rendite bei der Verwertung der aufgebauten technologischen Kompetenzen. Gerade in der heutigen Zeit steigt daher für Unternehmen die Bedeutung, technologisches Knowhow in möglichst vielen Anwendungsfeldern gewinnbringend zu verwerten. Die technologie- und kompetenzbasierte Diversifikation stellt eine geeignete Möglichkeit dar, das Verwertungspotenzial der technologischen Kompetenzen losgelöst von den oft schnelllebigen Produkt - und Marktzyklen auszunutzen. Jedoch mangelt es an Ansätzen, die die strategische Entscheidungsfindung bei der Auswahl der richtigen Diversifikationsalternative systematisch unterstützen und die Attraktivität einer Diversifikationsalternative anhand des technologischen Kompetenz-Fits vor dem Hintergrund der eigenen technologischen Kompetenzen ex ante bestimmen lassen. Der vorliegende Beitrag konzipiert eine Methode zur Messung des technologischen Kompetenz-Fits von Diversifikationsaltemativen. Hierzu sollen ausgehend von einer Charakterisierung möglicher Diversifikationszieldimensionen die technologischen Kompetenzen eines Unternehmens in Form eines Kompetenzprofils strukturiert werden. Identifizierte Diversifikationsaltemativen werden kontextspezifisch vor dem Hintergrund der Diversifikationsziele beschrieben und Anforderungsprofile (z.B. Marktanforderungen) an das diversifizierende Unternehmen abgeleitet. Schließlich soll ein Messsystem entwickelt werden, welches den technologischen Kompetenz-Fit einer Diversifikationsaltemative messbar macht und das strategische Management bei der Bewertung und Auswahl von technologie- und kompetenzbasierten Diversifikationsaltemativen methodisch unterstützt.
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The success of technology-oriented enterprises largely depends on unique and sophisticated technological competences. These are the enabler for technology or cost oriented differentiation in the core markets of a company. In times of ri ing cost pressure in teclmology dcvelopment an<l decreasing retum on engineering due to shorter tecbnology and p roduct lifecycles exploitat.ion of technological compctenccs in new ficlds of application becomes more and more important. Tbe competence-based diversification provides a suitable instrument to exploit !he entire potential of technological com.petences detached from fast moving product or technology lifecycles. However, thc complexity of identifying and evaluating diversification options grows due to ongoing globalization and internationalization of industries and markets. Thus it becomes more and more difficult for companies to anticipate the success of a competence-based diversification in new markets. The evaluation of diversification alternatives is commonly done without systematic consideration of the technological competence profile of the diversifying company due to a lac k of suitable evaluation methodologies. The decisions are therefore often met with "gut instinct" instead of approved standards in the industrial practice. Wrang decisions concerning diversification alternatives endanger the success of diversification endeavors and have negative impact on the competitiveness ofthe entire company. This paper addresses the conceptual design of a method to systematically measure the technological competence fit of a diversification alternative for a technology-orientated company. The dcvelopmenl of lhc method is perfonned in four teps, sta.rting from the formal description of the diversification aims of a company in a target system model. Subsequently a procedure model to .identify aud systematically describe the technol gical competenccs of the dive rsifying company is devclope<l (competencc profile model). These two step are performed by using a deduotive approacb on the basis of existing literature, U1corics and models. The aim of the third. step is to provide a consi tent description of the identified diversification alternatives (i.e. new product, technology and market combinations)and the referring requirements for the diversifying company (diversification alternative model). Finally the overlap of the diversification alternative and the competence profile is compared, delivering a measure representing the attractiveness of a specific diversification alternative, called technological competence fit. The method will be validated by means of a case study. This case study was conducted by the Fraunhofer Institute for Production Te chnology and focuses on a company from the processing industry.
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