• English
  • Deutsch
  • Log In
    Password Login
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    Researchers
    Institutes
    Statistics
Repository logo
Fraunhofer-Gesellschaft
  1. Home
  2. Fraunhofer-Gesellschaft
  3. Konferenzschrift
  4. VR-gestützte Produktentwicklung in der universitären Lehre
 
  • Details
  • Full
Options
2023
Conference Paper
Title

VR-gestützte Produktentwicklung in der universitären Lehre

Title Supplement
Entwicklung und Evaluation einer Lehr-Lerneinheit
Other Title
VR-Supported Product Development in University Teaching. Development and Evaluation of a Teaching Unit
Abstract
Unternehmen setzen als Teil der digitalen Transformation zunehmend auf Werkzeuge wie Virtual Reality (VR). Angehende Ingenieurinnen und Ingenieure müssen daher im Rahmen ihres Studiums im Umgang mit dieser Technologie ausgebildet und dazu befähigt werden, sich kritisch mit ihrem Einsatz auseinanderzusetzen. In diesem Paper wird deshalb die Entwicklung einer Lehr-Lerneinheit beschrieben, die Studierende in die Lage versetzt, ihr Konstruktionsprojekt mit VR zu unterstützen. Dabei sollen sie einerseits die Möglichkeiten und Herausforderungen der Technologie für ihr späteres Arbeitsumfeld kennenlernen und andererseits von einem VR-induzierten Lerneffekt profitieren. Inwieweit diese Ziele erreicht werden konnten, wird anhand der Ergebnisse der entwicklungsbegleitenden Längsschnittstudie diskutiert.

; 

As part of digital transformation companies increasingly use tools like Virtual Reality (VR). Therefore, future engineers must be trained in the framework of their studies to use this technology. Beyond that they should be getting educated to critically assess the use of VR in future work-related scenarios. This paper therefore describes the development of a teaching unit that enables students to support their design project with the help of VR hard- and software. On the one hand, they should learn about the possibilities and challenges of the technology regarding their future working environment and, on the other hand, they should benefit from a VRinduced learning effect. The extent to which these goals could be achieved is discussed based on the results of a longitudinal study accompanying the development.
Author(s)
Henrich, Adrian  
Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO  
Kontokosta, Stefania
Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO  
Mainwork
Stuttgarter Symposium für Produktentwicklung, SSP 2023  
Conference
Stuttgarter Symposium für Produktentwicklung 2023  
File(s)
Download (1.15 MB)
Rights
Use according to copyright law
DOI
10.24406/publica-1471
Language
German
Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO  
Keyword(s)
  • Ingenieurstudium

  • Lehre

  • Konstruktion

  • Produktentwicklung

  • Virtual Reality

  • Cookie settings
  • Imprint
  • Privacy policy
  • Api
  • Contact
© 2024