Options
2009
Journal Article
Title
Der Lerner als virtueller Experte
Title Supplement
Ein Game Based Training für die Alphabetisierungs- und Grundbildungsarbeit
Abstract
In der öffentlichen Debatte wurden in den letzten Jahren Computerspiele zumeist äußerst kritisch betrachtet. Dabei wurden häufig die negativen Folgen des Konsums von Computerspielen diskutiert. Schlagwörter wie "Killerspiele", "Computerspielesucht" und "soziale Isolation" durch Computerspiele waren in der Debatte zu vernehmen (vgl. Mies, 2008). Bei einer differenzierteren Betrachtung von Computerspielen wird deutlich, dass Computerspiele neben den Risiken auch durchaus positive Wirkungen haben, welche für Schule und berufliche Qualifikation genutzt werden können.
;
As part of a joint project a learning game is currently being developed for adults who are functionally illiterate. Following a generally positive experience with the role of the new media in teaching work with this target group, the partners in the project, including the German Institute for Adult Education (DIE), are now focussing specifically on game-based training. This article introduces the reader to the basic concept of the game and identifies the factors in its use which are critical to its success. The game works based on the effect of placing learners in a world where, compared with those around them, they are experts in the written language.
Author(s)
Language
German
Keyword(s)