• English
  • Deutsch
  • Log In
    Password Login
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    Researchers
    Institutes
    Statistics
Repository logo
Fraunhofer-Gesellschaft
  1. Home
  2. Fraunhofer-Gesellschaft
  3. Abschlussarbeit
  4. Development of paradigms and models for interactive environments
 
  • Details
  • Full
Options
1999
Master Thesis
Title

Development of paradigms and models for interactive environments

Abstract
Diese Arbeit behandelt die wichtigsten Themen und Probleme in der Entwicklung interaktiver Umgebungen. Schwerpunkt der entwickelten Interaktionsmodelle ist die Interaktion zwischen den Teilnehmern, die durch die Umgebung und durch die virtuellen Formen der Präsenz der Teilnehmer, vermittelt wird. Verschiedene Ansätze zur Lösung des Problems der Benutzerrepräsentation und der körperlichen Wahrnehmung der Benutzerpräsenz, werden analysiert und verglichen. Die behandelten Interface Systeme unterdrücken die bewusste Wahrnehmung des zugrundeliegenden Systems und ermöglichen dadurch die Illusion der unmittelbaren Interaktion zwischen den Teilnehmern. Technische Probleme und Lösungen für die Realisation interaktiver Umgebungen werden auch behandelt. Konkrete entwickelte Systeme illustrieren diese Betrachtungen und demonstrieren Präsenz und Interaktion mehrerer Teilnehmer in der Kombination von gemeinsamen physikalischen und gemeinsamen virtuellen Raum.

; 

This thesis discusses key issues and problems in the development of interactive environments. Interaction models that focus on interaction between participants mediated by the environment, and by participants' virtual forms of presence, are developed. Different approaches to the problem of user representation and bodily sense of presence are examined and compared. Interface concepts that enable the illusion of immediate interaction between participants by suppressing the level of consciousness of the underlying system are presented. Technical problems and solutions for realisation of interactive environments are also discussed. Concrete systems developed illustrate these considerations and demonstrate presence and interaction of multiple participants in a combination of shared physical and shared virtual space.
Thesis Note
Zugl.: Zagreb, Univ., Master Thesis, 1999
Author(s)
Novak, J.
Publisher
GMD Forschungszentrum Informationstechnik  
Publishing Place
Sankt Augustin
File(s)
Download (5.51 MB)
Rights
Use according to copyright law
DOI
10.24406/publica-fhg-273598
Language
English
IMK  
Keyword(s)
  • Umgebung

  • virtuelle Umgebung

  • multi-user Umgebung

  • virtuelle Realität

  • Telepräsenz

  • Informationsraum

  • virtueller Raum

  • VRML

  • Internet

  • interactive environment

  • virtual environment

  • multi-user environment

  • virtual reality

  • telepresence

  • mixed reality

  • information space

  • Cookie settings
  • Imprint
  • Privacy policy
  • Api
  • Contact
© 2024