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    Mobilitätsforschung zur Reichweitenbestimmung in der Deutschen und Schweizer Außenwerbung - Neue Wege mit GPS
    Die bestmögliche Positionierung einer Plakatstelle ist seit jeher ein wichtiger Bestandteil in der Außenwerbung. Aus plausiblen Gründen werden Plakatstandorte so gewählt, dass sie häufig von Menschen passiert werden. Während jedoch die Lokalität und das Umfeld bei der Wahl von Plakatstandorten schon immer ein entscheidendes Kriterium gewesen ist, spielen die räumlichen Zusammenhänge bei der Leistungsbewertung und damit bei der Preisbildung von Plakatkampagnen erst in den vergangenen Jahren eine wichtige Rolle. Ziel der Leistungsbewertung ist es festzustellen, wer, wie oft und woher eine Person an einer Plakatkampagne vorbei gekommen ist. Dabei ist die räumliche Verteilung von Plakatstellen von entscheidender Bedeutung. Neue, GPS-basierte Messmethoden der Mobilitätserfassung erla uben die räumlich differenzierte Ausweisung von Leistungswerten für beliebig zusammengestellte Kampagnen sowie soziodemographische und räumlich ausgewählte Zielgruppen. Damit unterscheidet sich dieser GPS-Ansatz von den klassisch eingesetzten Methoden, die bisher versucht haben, über Befragungen von Testpersonen die Mobilität zu rekonstruieren, und nur Durchschnittswerte für Kampagnen anbieten konnten. So wurde z.B. für eine Stadt wie Köln nicht unterschieden, ob es sich bei einer Plakatkampagne um eine stark über die Stadt gestreute oder stark konzentrierte Kampagne handelt. Diese Dissertation widmet sich einer Gesamtschau über neuartige GPS-Verfahren in der Deutschen und Schweizer Außenwerbung und deren Anwendung in der Praxis. Sie ist ein erstmaliger Versuch, eine systematis ierte Übersicht über die aktuellen Forschungsergebnisse in der Außenwerbung bzw. Mobilitätsforschung zu erstellen. Die bestehenden Publikationen zur Außenwerbeforschung (Pasquier 1997, Engel und Hofsäss 2003) stammen noch aus der Zeit vor der Mobilitätserfassung mit GPS sowie dem Einsatz von Geographischen Informationssystemen und sind somit veraltet. Zudem betrachten diese Publikationen keine geographischen Aspekte, die mit dem neuen Ansatz in den Fokus der Leistungsbewertung rücken und eine Erfolgsgeschichte für die Geographie bzw. das Geomarketing darstellen. Zur Systematisierung dieser Arbeit zählt, geeignete Lösungswege im Umgang mit zeitlichen und räumlichen Datenlücken zu diskutieren, zu erproben, sowie Validitäts- und Robustheitsanalysen durchzuführen. Es werden geei gnete Tests definiert, die z.B. Selektionseffekte in der Rekrutierung von Probanden offen legen. Es wird die Problematik behandelt, wie Leistungswerte auf eine Neuerhebung der Mobilität reagieren und wo die Grenzen einer Leistungswertbestimmung liegen. Dabei sind die Ausgangslage und die Anforderungen in der Schweiz und in Deutschland unterschiedlich. So ist in Deutschland die GPS Stichprobengröße viel geringer als in der Schweiz. Dies hat direkte Konsequenzen auf die Modellierungsschritte und das Ergebnis. Die verwendeten Methoden sind weit über das Gebiet der Außenwerbung und Mediaplanung hinaus für die Modellierung von Mobilität von Interesse.
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    Visual analytics for understanding spatial situations from episodic movement data
    ( 2012)
    Andrienko, Natalia
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    Andrienko, Gennady
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    Continuing advances in modern data acquisition techniques result in rapidly growing amounts of georeferenced data about moving objects and in emergence of new data types.We define episodic movement data as a new complex data type to be considered in the research fields relevant to data analysis. In episodic movement data, position measurements may be separated by large time gaps, in which the positions of the moving objects are unknown and cannot be reliably reconstructed. Many of the existing methods for movement analysis are designed for data with fine temporal resolution and cannot be applied to discontinuous trajectories. We present an approach utilising Visual Analytics methods to explore and understand the temporal variation of spatial situations derived from episodic movement data b y means of spatio-temporal aggregation. The situations are defined in terms of the presence of moving objects in different places and in terms of flows (collective movements) between the places. The approach, which combines interactive visual displays with clustering of the spatial situations, is presented by example of a real dataset collected by Bluetooth sensors.
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    Analyzing temporal usage patterns of street segments based on GPS data - a case study in Switzerland
    ( 2012)
    Schreinemacher, Jutta
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    Bareth, Georg
    Mobility has become a key component of our social and economic activities. Depending on our activities, the usage of the road network varies, showing, for example, an increased traffic load in early morning when people go to work. Such usage patterns are of interest not only for traffic management but also for private companies offering location-based services. In this paper we analyze the temporal usage of street segments based on a large GPS data set in Switzerland. We first conduct a clustering analysis which detects groups of segments with similar temporal usage patterns. Afterwards we analyze the patterns with respect to their temporal and spatial characteristics. Our analysis shows that GPS data is qualified for an analysis of temporal usage patterns, identifying shopping and leisure activities.
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    Robustness analyses for repeated mobility surveys in outdoor advertising
    A growing number of companies use mobility data in their day-to-day business. However, as the data grows older, new data has to be collected in order to keep applications up-to-date. Consequently, it is of great importance to know the impact that a different mobility sample may cause. This aspect of analysis has been largely neglected in mobility data mining research so far. In this paper we therefore analyze the robustness of performance measures with respect to a changed GPS sample in outdoor advertisement. The evaluation of outdoor advertising campaigns is a challenging application because it requires the evaluation of mobility data on a very fine spatial level. Thus, the application has a higher dependency on routes of individual test persons than classical mobility surveys. In our rob ustness analysis we apply bootstrapping and subsampling in order to measure the effect of a) a repeated mobility survey and b) a mobility survey of smaller size. We conduct our experiments on a real-world data set from Swiss outdoor advertising. Our results show that the effect is comparably small for a typical campaign and may be mitigated further by increasing the campaign size.
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    Modeling micro-movement variability in mobility studies
    During the past years the interest in the exploitation of mobility information has increased significantly. Along with these interests, new demands on mobility data sets have been posed. One particular demand is the evaluation of movement data on a high level of spatial detail. The high dimensionality of geographic space, however, makes this requirement hard to fulfill. Even large mobility studies cannot guarantee to comprise all movement variation on a high level of detail. In this paper we present an approach to increase the variability of movement data on microscopic scale in order to achieve a better representation of population movement. Our approach consists of two steps. First, we perform a spatial aggregation of trajectory data in order to counteract sparseness and to preserve movement on macroscopic scale. Second, we disaggregate the data in geographic space based on traffic distribution knowledge using repeated simulation. Our approach is applied in a real-world business application for the Ger-man outdoor advertising industry to measure the performance of poster sites.
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    Challenges and advantages of using GPS data in outdoor advertisement
    A growing number of companies use mobility data in their day-to-day business. Especially in the area of outdoor advertising, GPS devices have been successfully applied in order to measure poster performance in recent years. Based on personal mobility traces, the quality and precision of performance measures has increased significantly. However, the usage of GPS technology poses several challenges when applied to critical business processes. We will present several challenges and solutions which we developed in the last years of our mobility research with GPS data.
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    Räumlich differenzierte Reichweiten für die Außenwerbung
    Der Raum ist seit jeher ein wichtiger Bestandteil der Außenwerbung. Aus plausiblen Gründen werden Plakatstandorte so gewählt, dass sie häufig von Menschen gesehen werden. Während jedoch der Raum bei der Wahl von Plakatstandorten schon immer ein entscheidendes Kriterium gewesen ist, spielt er bei der Leistungsbewertung und damit bei der Preisbildung von Plakatstandorten erst seit den vergangenen Jahren eine wichtige Rolle. Neue, GPS-basierte Messmethoden erlauben die räumlich differenzierte Ausweisung von Leistungswerten für beliebig zusammengestellte Kampagnen und Zielgruppen. In diesem Artikel stellen wir am Beispiel der Schweiz die alte und neue Methodik zur Erfassung von Reichweitenleistungen gegenüber. Anhand von Beispielen mit real existierenden Messdaten der schweizer Außenwerbung zeigen wir, wie die Außenwerbung durch räumlich differenzierende Verfahren in der Leistungsbewertung von Kampagnen profitiert.
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    Spatial data mining in practice
    Almost any data can be referenced in geographic space. Such data permit advanced analyses that utilize the position and relationships of objects in space as well as geographic background information. Even though spatial data mining is still a young research discipline, in the past years research advances have shown that the particular challenges of spatial data can be mastered and that the technology is ready for practical application when spatial aspects are treated as an integrated part of data mining and model building. In this chapter in particular, we give a detailed description of several customer projects that we have carried out and which all involve customized data mining solutions for business relevant tasks. The applications range from customer segmentation to the prediction of traffic frequencies and the analysis of GPS trajectories. They have been selected to demonstrate key challenges, to provide advanced solutions and to arouse further research questions.