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  • Publication
    Intellectual capital and the triple bottom line: Overview, concepts and requirements for an integrated sustainability management system
    ( 2012)
    Mertins, K.
    ;
    Orth, R.
    Societal stakeholders will increasingly demand evidence of sustainable management from the corporate world. A structured approach towards sustainable management provides the basis for a transparent assessment of the enterprise's performance and the continual improvement of its processes, products and services along with opportunities for innovation. Benefits deriving from such an approach are resource efficiency, a high-quality workforce, customer satisfaction and public acceptance. At the same time, there is hardly any doubt that for the successful implementation of sustainable strategies in companies, the intelligent management of knowledge and other intangible resources is a fundamental basis. Therefore, the intellectual capital can be seen as a driver for a sustainable development at a corporate level that has to be measured and applied in order to increase the value of an organisation. An integrated view of both perspectives has not taken place yet. Therefore, this research paper aims to show requirements and perspectives for an integrative approach. As a conclusion the paper will outline a proposal for an integrated management system considering conceptual aspects as well as a procedural model for implementation.
  • Publication
    Organizational knowledge management: From strategy to operational implementation
    ( 2007)
    Mertins, K.
    ;
    Finke, I.
    ;
    Orth, R.
    ;
    Will, M.
  • Publication
    Strategisches und operatives Wissensmanagement
    ( 2006)
    Mertins, K.
    ;
    Orth, R.
    Dieser Beitrag erläutert notwendige Kernfragen, die für die Umsetzung eines ganzheitlichen Wissensmanagements von Bedeutung sind. Es wird eine Vorgehensweise dargestellt, die Methoden der strategischen und operativen Ebene in einem aufeinander abgestimmten Wissensmanagementkonzept integriert. Die Schnittstelle zwischen den beiden Ebenen bildet die Wissensstrategie der Organisation. Im Mittelpunkt der Betrachtung stehen die organisationalen Geschäftsprozesse. Darauf aufbauend werden relevante Aspekte der Einführung und des nachhaltigen Betriebs von Wissensmanagement aus Perspektive des Veränderungsmanagements beleuchtet. This paper discusses essential questions that arise in the context of implementing a holistic knowledge management. The authors introduce an approach that harmonizes strategically as well as operationally oriented concepts within an integrated perspective. In this context, the organizational knowledge strategy provides the connection between both perspectives and the organizational business processes constitute the fundament of all considerations. Based on this, relevant aspects regarding the implementation and sustainable operation of knowledge management are highlighted from a change management perspective.
  • Publication
    Organisationales Wissensmanagement
    ( 2006)
    Mertins, K.
    ;
    Finke, I.
    ;
    Orth, R.
    ;
    Will, M.
    Organisationen sind heute mehr denn je den wachsenden Anforderungen an Innovation, Qualität, Zeit und Kosten ausgesetzt. Ein ganzheitliches Wissensmanagement (WM) bietet in diesem Zusammenhang einen geeigneten Rahmen, um flexibel auf neue Anforderungen reagieren und erforderliche Anpassungen vornehmen zu können. Bisherige WM-Konzepte weisen jedoch zumeist eine überwiegend strategische oder operativ fokussierte Ausrichtung auf. Dabei bietet die Verknüpfung beider Herangehensweisen in einem ganzheitlichen Modell einen Erfolg versprechenden Hebel zur nachhaltigen Steigerung des Unternehmenswertes. Dieser Beitrag erläutert notwendige Kernfragen, welche für die Umsetzung eines ganzheitlichen Wissensmanagements von Bedeutung sind. Es wird eine Vorgehensweise vorgestellt, die Methoden der strategischen und operativen Ebene in einem aufeinander abgestimmten Wissensmanagementkonzept integriert. Die Schnittstelle zwischen den beiden Ebenen bildet die Wissensstrategie der Organisation. Im Mittelpunkt der Betrachtung stehen die organisationalen Geschäftsprozesse.