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  • Publication
    Planung eines werksinternen Güterverteilzentrums für den Anlagenbau
    ( 2012)
    Mertins, K.
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    Glinitzki, S.
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    Gocev, P.
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    Dietman, N. von
    Im Gasturbinenwerk Berlin der Siemens AG führten der Flächenmangel und die kostenseitigen Einsparungspotentiale zur Entscheidung, die Wareneingangsprüfung und die Lagerhaltung im Werk in einem Güterverteilzentrum (GVZ) zu zentralisieren. Das Fraunhofer-Institut für Produktionsanlagen und Konstruktionstechnik, IPK, wurde beauftragt, bei der Planung von Layout und Logistikprozessen zu unterstützen. Mit der Umsetzung des Projekts sollten Flächen, Durchlaufzeiten, Transportintensitäten sowie die Transport- und Personalkosten im Werk reduziert werden. Das Logistikkonzept wurde mithilfe einer dynamischen Fabriksimulation erarbeitet. Die Layout-Planungen erfolgten als 2 D- und 3 D-Modell. Die Auslegung der Lager-, Puffer- und Prüfbereiche basiert auf der Bildung der Teile- und Prüfumfänge. Die rechnerisch dimensionierten Betriebsbereiche wurden unter weitestgehender Einhaltung der idealen Zuordnung des Funktionsschemas in ein durch die Bauplanung vorgegebenes Gebäude-Raster kompakt zusammengeführt. Die Stabilität der logistischen Prozesse im GVZ und im Werk wurde mithilfe der Simulation bewertet. Aus dem ERPSystem ausgeleitete und anschließend aufbereitete Inventur- sowie Bewegungsdaten dienten als Eingangsdaten für das Simulationsmodell.
  • Publication
    Wissensmanagement mit Bilanz, Audit und Zertifikat
    ( 2011)
    Mertins, K.
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    Wang, W.-H.
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    Lohmann-Hütte, G.
    Den Umgang mit den weichen Faktoren wie soziale Kompetenz, Unternehmenskultur und Kundenbeziehungen überlassen Unternehmen meist weitgehend dem Zufall. Doch gerade sie beeinflussen maßgeblich das intellektuelle Kapital. Einem mittelständischen Stahlproduzenten halfen eine Wissensbilanz und deren Auditierung, das eigene Wissen dingfest zu machen und sein Management gezielt zu verbessern.
  • Publication
    Weiche Faktoren fest im Griff
    ( 2011)
    Lohmann-Hütte, G.
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    Mertins, K.
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    Wang, W.-H.
    Die rein finanzorientierte Bewertung von Unternehmen reicht in einer Wissensgesellschaft nicht aus, weil die Bedeutung des intellektuellen Kapitals zunimmt. Dies wird von allem von Faktoren wie die Sozialkompetenz des Personals, die Unternehmenskultur und die Kundenbeziehungen beeinflusst. Vorgestellt wird die Bilanzierung und Auditierung des intellektuellen Kapitals an einem Fallbeispiel. Dieses Vorgehen kann verdeutlichen, wie im Unternehmen Wissen weitergegeben wird, wie aus diesem Wissen Innovationen entstehen und wie groß das Wissen im Unternehmen ist. So können die immateriellen Werte verdeutlichte werden und ihre Wirkung auf die Leistungserstellung. Daraus wiederum können Verbesserungsmaßnahmen entwickelt werden. Das Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie hat das Projekt "Wissensbilanz - Made in Germany" durchgeführt. Am Beispiel eines Familienunternehmens aus der Stahlproduktion wird die Wissensbilanzierung vorgestellt. Ein Wissensbilanzteam entwirft dazu ein Bild des Unternehmens, in dem alle wesentlichen Einflussfaktoren aufgezeigt werden. Es wurden alle Faktoren für die Gebiete Humankapital, Strukturkapital, Beziehungskapital und Geschäftsprozess betrachtet und Maßnahmen abgeleitet, um Potenziale auszubauen oder Defizite zu beheben. Eine zweite Wissensbilanz, die vier Jahre später durchgeführt wurde, wurde auditiert, wobei das Audit einem Qualitätsaudit entspricht. Das erhaltene Zertifikat dient dem Unternehmen unter anderem als Nachweis des Managements weicher Faktoren gegenüber Banken und Investoren.
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    Mit Wissensbilanz zum Erfolg
    ( 2010)
    Mertins, K.
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    Success through intellectual capital statements
    ( 2010)
    Meyer, C.
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    Mertins, K.
    Innovation is essential for a companys survival. Particularly in times marked by the rigors of an international economic crisis, the idea of the knowledge-based economy has come increasingly to the forefront. In a globalized market place, a companys ability to keep ahead through innovation is vital for ensuring the long-term maintenance and consolidation of its competitive edge. And its here that the intangible assets of European firms prove to be their greatest strength. But how can companies make better use of their intangible resources to their capacity for innovation over the long term? An intellectual capital statement (ICS) can help companies to evaluate their intellectual capital the intangible assets that are so vital for the companys success to give it strategic focus and embed it within the corporate strategy.
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    Analysing and enhancing IC in business networks: Results from a recent study
    ( 2010)
    Mertins, K.
    ;
    Will, M.
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    Meyer, C.
    Since the acknowledgement of intellectual capital (IC) as the major driver of a company's competitive and innovative performance numerous scientific models and practical approaches were developed to capture and display the IC elements of businesses in order to make them visible and accessible for management. But since the economy has gone global and businesses are acting within a global business landscape the view on IC needs to be expanded to these new structures. Especially for small and medium sized enterprises (SME) commitment in networks and clusters is crucial for sustainable competitiveness on international markets. Alike single companies, also business networks highly depend on IC in order to perform successfully and effectively. The way businesses cooperate, exchange and acquire knowledge, find suitable partners, solve problems, develop and profit from the network has an impact on the company itself as well as on the network. Aiming at an IC-based assessment and support of SME networks, the methodology presented in this paper follows a bottom-up approach starting with the assessment of IC in the single company. Within the research projects ""InCaS: Intellectual Capital Statements -Made in Europe"" and ""Wissensbilanz -Made in Germany"" a methodology has been developed which has proved to be capable of collecting comparable qualitative IC data. Based on these results, a consolidated approach has been designed recently, collecting IC data from more than 600companies in Germany. The results are comparable and individual at the same time, allowing to display IC settings of single companies as well as to aggregate IC information within an IC portfolio for a whole group of companies. The paper will present the methodology as well as some first results from the study taking a look at the German IC landscape based on more than 600 individual IC assessments. The paper will also discuss the possibilities of using the results for IC enhancement in networks and clusters from the view of the single company.
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    Vorsprung durch Wissen
    ( 2010)
    Mertins, K.
  • Publication
    InCaS: Intellectual Capital Management in European SMEs - its strategic relevance and the importance of its certification
    ( 2009)
    Mertins, K.
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    Wang, W.-H.
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    Will, M.
    As the Lisbon Agenda declares the aim for the European Union to become the most dynamic and competitive knowledge‑based market in the world by 2010, management instruments are needed to support companies achieving this ambitious goal. Small and medium‑sized companies (SMEs) are especially affected by this plan being the driving force of Europe's economy. To obtain their competitive advantage, it is crucial for SMEs to utilise knowledge efficiently and to enhance their innovation potential. Thus, managing their specific Intellectual Capital (IC) becomes more and more important for future‑oriented organisations. A practical way to tackle the challenge is the methodology developed by the German pilot project 'Wissensbilanz âe"" Made in Germany' and the European pilot project 'InCaS: Intellectual Capital Statement âe"" Made in Europe'. The Intellectual Capital Statement (ICS) is an instrument to assess, develop and report the IC of an organisation and to monitor critical success factors systematically. By applying this method in more than 50 German and 25 European small and medium‑ sized enterprises, it was possible to support the participating companies in identifying, evaluating and developing their strategically relevant knowledge. Resulting from increased interests in managing and reporting of IC, stakeholders such as creditors or investors receive ICS in completely different qualities âe"" from very reliable to implausible. To ensure the quality of ICS in a sustainable way, we have developed an approach of ICS certification based on the methods of quality management system certification, financial audit and the assessment for European Excellence Award. In the end, only the ICS fulfilling the quality requirements will be awarded a certificate. A catalogue with requirements shall serve as the certification basis and has to be in place beforehand. This catalogue evolved as an essence of both above mentioned projects and includes the experiences of ICS implementations. The challenge is to determine the smallest possible amount of requirements that will enable the ICS to meet the acknowledged quality criteria. Furthermore, this paper summarises how the InCaS method supports companies developing a knowledge‑based strategy. We describe research results gained from the German and European project about the strategic relevance of particular IC factors in general and their relevance depending on the business sector.