Fraunhofer-Gesellschaft

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Betriebsfestigkeit von torsionsbelasteten Wellen für Automatgetriebe

Fatigue strength of induction hardened, torsional loaded tranmission axles of an atomatic gearbox
 
: Foth, J.; Jauch, F.; Sonsino, C.M.; Kaufmann, H.

Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V. -DVM-, Berlin:
Maschinenelemente und Lebensdauer
Berlin: DVM, 1995 (DVM-Bericht 121)
pp.161-172 : Ill., Lit.
Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung, Arbeitskreis Betriebsfestigkeit (Vortragsveranstaltung) <21, 1995, Dresden>
German
Conference Paper
Fraunhofer LBF ()
Antriebswelle; Bauteil; Beanspruchungskollektiv; Betriebsfestigkeit; Betriebslastenanalyse; Betriebslastensimulation; Ck 35; Dehnung; drive shaft; Fahrzeugbau; fatigue life estimation; finite element analysis; Finite-Elemente-Methode (FEM); Last; Lebensdauerabschätzung; load; loading spectrum; metal; Metall; operational load analysis; operational load simulation; rainflow counting; Rainflow-Zählung; safety; Sicherheit; Spannung; Spannungsanalyse; Stahl; steel; strain; stress; stress analysis; structural component; structural fatigue strength; surface treatment; test; torsional loading; Torsionsbeanspruchung; vehicle construction; Versuch; Woehler curve; Woehlerlinie

Abstract
In a common investigation of ZF Friedrichshafen AG and Fraunhofer-Institut for Strength of Structures under Operational Conditions LBF constant as well as variable amplitude fatigue tests on induction hardened transmission axles made from the steel Ck 35 mod. of an automatic gearbox were carried out. The target of the project was to evaluate the safety reserves of the axles and to apply several selected methods to assess fatigue life, to compare these methods and to give hints for future developments of components.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/PX-6470.html