Fraunhofer-Gesellschaft

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Bemessung eines Nutzfahrzeugachsenschenkels mit Hilfe der FKM-Richtlinie. Vergleich, Berechnung, Experiment

Dimensioning of a truck stuble axle according to the FKM regulations. Comparison of calculation and experiment
 
: Oppermann, H.; Sonsino, C.M.

VDI-Gesellschaft Entwicklung, Konstruktion, Vertrieb -EKV-:
Festigkeitsberechnung metallischer Bauteile. Empfehlungen für Entwicklungsingenieure und Konstrukteure
Düsseldorf: VDI-Verlag, 1998 (VDI-Berichte 1442)
ISBN: 3-18-091442-4
pp.269-288 : Ill., Lit.
Tagung "Festigkeitsberechnung Metallischer Bauteile" <1998, Fulda>
German
Conference Paper
Fraunhofer LBF ()
Aschenschenkel; Bauteil; Beanspruchung; Beanspruchungskollektiv; Bemessung; design; economy; Fahrzeugbau; fatigue life estimation; Festigkeitsbeurteilung; Lastkraftwagen; Lebensdauerabschätzung; loading; loading spectrum; Nennspannung; nominal stress; Norm; number of load cycles; Rechenverfahren; rechnerische Lebensdauerabschätzung; Schwingspielzahl; standard; steering knuckle; strength evaluation; structural component; test; theoretical fatigue life estimation; theoretical method; truck; ultimate tensile strength; vehicle construction; Versuch; Wirtschaftlichkeit; Woehler curve; Wöhlerlinie; Zugfestigkeit

Abstract
The dimensions of a truck stuble axle were calculated according to the new FKM fatigue design regulations. While for constant amplitudeloading calculated and experimentally determined S-N curves were at about same level, the fatigue life of the parts under a typical truck loading spectrum was numerically overestimated. This resulted axle diameters 15 per cent smaller than for the actual parts. The reason for the fatigue life over estimation lies in the inconsistency of damage accumulation hypothesis to consider properly mean-stress flutuations of a load spectrum. This expencence must be implemented in the new regulations.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/PX-5973.html