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Funktionsschicht fuer Hochtemperaturbrennstoffzellen und Verfahren zur Herstellung

Process to make high-temperature functional layer for fuel cell incorporating powder mixture of bismuth-cobalt Perowskite ceramic and bismuth manganite
 
: Trofimenko, N.; Mosch, S.; Sauchuk, V.; Lucke, K.; Kusnezoff, M.

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DE 102007053075 A: 20071105
DE 102007053075 A: 20071105
H01M0008
C04B0035
German
Patent
Fraunhofer IKTS ()

Abstract
(A1) Die Erfindung betrifft eine Funktionsschicht fuer Hochtemperaturbrennstoffzellen und ein Verfahren zur Herstellung von Funktionsschichten. Die Funktionsschicht ist insbesondere eine niedrig sinternde, elektrisch leitfaehige, keramische Schicht, die zwischen einem Interkonnektor und einer Kathode einer Brennstoffzelle ausgebildet ist. Die erfindungsgemaesse Funktionsschicht ist aus einem Werkstoff gebildet, der mindestens zwei Phasen aufweist. Eine erste Phase ist eine Bismut-Kobalt-haltige Perowskit-Keramik und eine zweite Phase ist eine Bismutmanganit und/oder Bismutkobaltit (Bi-Mn-Co-O).

 

DE 102007053075 A1 UPAB: 20090517 NOVELTY - A functional layer for a high temperature fuel cells is an electrically conducting ceramic sintered at a low-temperature, and located between an inter-connector and a cathode within a fuel cell. The functional layer material has a first phase that is bismuth-cobalt Perowskite ceramic, and a second phase that is bismuth manganite and/or bismuth cobalt (Bi-Mn-Co-O). DETAILED DESCRIPTION - Further claimed is a process from production of the functional layer in which the two phases are uniformly distributed within the layer. The first phase is 90 to 98 per cent vol. And the second phase is 2 to 10 per cent vol. The functional layer is formed by mixing powder incorporating cobalt with Perowskite ceramic and Bismuth oxide followed by heat treatment in the temperature range 700 degrees C to 1000 degrees C in a liquid phase sinter process producing a twin-phase material. USE - Functional layer for a fuel cell. ADVANTAGE - The functional layer forms an electrical conducting layer between a cathode and an inter-connector for a fuel cell operating in the temperature range 750 to 950 degrees C. Further claimed is that the functional layer has better conductivity at 950 degrees C than prior art.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/N-95821.html