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Verfahren und System zum Betreiben einer Hochtemperaturbrennstoffzelle

High-temperature fuel cell operating method, involves preheating fresh air supplied to fuel cell in multi-level with heat from post-combustion in burner and from heated air carried away from fuel cell on cathode side by heat exchanger
 
: Kuznecov, M.; Beckert, W.D.; Milcheva, I.; Stelter, M.; Waeschke, U.

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Frontpage ()

DE 102006003740 A: 20060120
DE 2006-102006003740 A: 20060120
WO 2007-DE120 A: 20070117
DE 102006003740 A1: 20070726
German
Patent, Electronic Publication
Fraunhofer IKTS ()

Abstract
Die Erfindung betrifft ein Verfahren und ein System zum Betreiben einer Hochtemperaturbrennstoffzelle. Bei dem System sind mindestens eine Brennstoffzelle, ein Reformer, ein Nachbrenner und Waermetauscher vorhanden. Mit der Erfindung soll gemaess der gestellten Aufgabe der Gesamtwirkungsgrad erhoeht werden. Erfindungsgemaess wird hierzu der/den Brennstoffzelle(n) kathodenseitig zugefuehrte Frischluft mehrstufig Waerme aus der Nachverbrennung und der kathodenseitig aus der/den Brennstoffzelle(n) abgefuehrten erwaermten Luft mittels eines Hochtemperaturwaermetauschers vorgewaermt.

 

WO 2007082522 A1 UPAB: 20070927 NOVELTY - The method involves supplying a hydrocarbon compound contained fuel to a fuel cell (1) via a reformer (3), and supplying fresh air to the fuel cell on a cathode side. Exhaust gas from the fuel cell is subjected to a post-combustion in a porous burner (2) on an anode side. The supplied fresh air on the cathode side is preheated in multi-level with heat from the post-combustion in the porous burner and from the heated air carried away from the fuel cell on the cathode side by a high-temperature heat exchanger (5). DETAILED DESCRIPTION - An INDEPENDENT CLAIM is also included for a system for operating a high-temperature fuel cell. USE - Used for operating a high-temperature fuel cell with a hydrocarbon compound contained fuel such as biogas, natural gas, biogenesis gas, propane, butane, methanol and ethanol. ADVANTAGE - The supplied fresh air on the cathode side is preheated in multi-level with the heat from the post-combustion in the reheater and from the heated air carried away from the fuel cell by the heat exchanger, thus increasing overall efficiency of the high-temperature fuel cells.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/N-63948.html