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2015
Journal Article
Titel
Prähospitale Analgesie durch Rettungsassistenten in Rheinland-Pfalz
Titel Supplements
Praktikabilität, analgetische Wirkung und Sicherheit bei i.v.-verabreichtem Paracetamol
Alternative
Prehospital analgesia by paramedics in Rhineland-Palatinate. Feasability, analgesic effectiveness and safety of intravenous paracetamol
Abstract
Hintergrund Die Vorabdelegation der Medikamentengabe an Rettungsassistenten (RA) durch Ärztliche Leiter Rettungsdienst (ÄLRD) bei starken Schmerzen ist - im Gegensatz zur Praxis bei akuter Vitalbedrohung - bislang die Ausnahme. Bei nichtvitalen Störungen muss das Verhältnis von Wirkung und Nebenwirkungen besonders sorgfältig abgewogen werden, und je nach Substanzgruppe (unter das Betäubungsmittelgesetz fallende Opiate) ist der Anwenderkreis gesetzlich auf Ärzte beschränkt. Patienten und Methode Die ÄLRD in Rheinland-Pfalz implementierten im Rahmen einer Standard Operating Procedure (SOP) sowie nach 2-stündiger Schulung und Prüfung die präklinische i.v.-Gabe von Paracetamol durch RA bei starken Schmerzen im Rahmen eines Extremitätentraumas (Wert >5 auf einer 11-teiligen numerischen Rating-Skala, NRS). Datenbasis der vorliegenden Studie sind die im Rahmen des Qualitätsmanagements (QM) obligat auszufüllenden Ereignismeldeformulare (EMF). Ergebnisse Es wurden 416 EMF erfasst. Im Median sank der NRS-Wert von 8 auf 4 Punkte. Initial wiesen 2,6% der Patienten einen NRS-Wert <5 Punkte auf; zum Übergabezeitpunkt waren es 50,5% der Patienten. Schwere Nebenwirkungen traten nicht auf. Entgegen der SOP betrafen 18,7% der Anwendungen sonstige Traumen und 7% nichttraumatologische Schmerzen. In ca. 50% der Fälle kam ein Notarzt zum Einsatz; die übrigen Patienten wurden direkt der Klinik übergeben. Schlussfolgerungen Das Verfahren ist einfach, sicher und bei einem Großteil der Patienten wirksam. Weitere Verbesserungen in der präklinischen Schmerztherapie, auch bereits durch RA, sind jedoch wünschenswert.
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Background In contrast to the widespread practice in life-threatening emergencies, delegation of medical pain therapy to paramedics by the medical director of Emergency Medical Services, EMS, are still the exception in Germany. This is due to the fact that in non-life-threatening situations, the expected benefit and potential side effects of drug therapy have to be carefully weighed. In addition, in Germany federal law generally restricts the administration of opiates to physicians. Methods In 2011 the medical directors of EMS in the German state of Rhineland- Palatinate (4 million inhabitants) developed and implemented a standard operating procedure (SOP) for paramedics related to the prehospital parenteral administration of paracetamol for patients with isolated limb trauma. After a 2 h training session and examination, paramedics were authorized to administer 1g of paracetamol to patients with a pain score > 5 points on an 11-point numerical rating scale (NRS). For purposes of quality management, every administration of paracetamol had to be prospectively documented on a specific electronic mission form. Results A total of 416 mission forms could be analyzed. After administration of paracetamol the median NRS score decreased from 8 points (interquartile range: 6; 8) to 4 points (interquartile range: 3; 7). In 51.2 % of the patients the pain intensity was reduced by at least 3 NRS points and in 50.5 % of the patients the NRS was less than 5 points after treatment. The extent of pain reduction was positively correlated with the initial NRS value (r = 0.31, p  < 0.0001). No serious side effects were noted. The percentage of patients with an initial heart rate > 100/min declined from 14.6 % to 5.2 % after the administration of paracetamol (p  < 0.0001), 18.7 % of the patients received paracetamol for trauma not related to the extremities and 7 % of the patients for nontraumatic pain. An emergency physician was involved in 50 % of the EMS missions and 98.6 % of the patients were transported to a hospital for further diagnostics and treatment. Conclusion The prehospital intravenous administration of paracetamol by paramedics to patients with limb trauma is simple, safe and in 50 % of the patients effective in achieving a NRS value < 5; however, further improvements in prehospital pain therapy initiated by paramedics are desirable, especially in patients with an initial NRS value > 7.
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