Fraunhofer-Gesellschaft

Publica

Hier finden Sie wissenschaftliche Publikationen aus den Fraunhofer-Instituten.

The paradigm of product life cycle management - continuous planning, operation and evaluation of manufacturing systems

Das Paradigma des Produktlebenslaufes - Planung, Betrieb und Bewertung von Produktionssystemen
 
: Niemann, J.; Westkämper, E.

Academic journal of manufacturing engineering 3 (2005), No.4, pp.50-56
ISSN: 1583-7904
English
Journal Article
Fraunhofer IPA ()
added value; Life Cycle Management (LCM); Wertschöpfung; manufacturing system; knowledge management; Wissensmanagement; Fertigungssystem

Abstract
Industrial companies change the paradigms of business operations from optimisation of manufacturing processes to optimisation of products life cycles. This is done in order to activate the value of products, taking into account the potentials of product services in all phases of each product's life. For this paradigm it is necessary to develop strategies, methods and technologies to manage the business processes and the information and knowledge required in all phases of a product´s life. The paper descirbes the different views and requirements for a holistic life cycle management and a general classification framework developed in a working group of the network of excellence "knowledge community in production" (KCiP) funded by EC. The paper also presents the results of a study undertaken among European academic research institutes in this field which identifies current research approaches and derives future demands.

 

Der Beitrag beschreibt den ganzheitlichen Ansatz, Fertigungssysteme nicht nur kurzfristig zum Zeitpunkt der Investititon, sondern über den gesamten Lebenslauf zu optimieren. Dazu wurde eine Studie unter den universitären Projektpartnern des Network of Excellence "VRL-KCiP" (Wissensmangement in der Produktion) durchgeführt, um die bisherigen Schwerpunkte der Forschungsarbeiten zu identifizieren. Als innovatives Feld mit bisher sehr geringen Forschungsaktivitäten wurde dabei die Phase der Produktnutzung/Servicegestaltung identifiziert.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/N-34976.html