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Verfahren zur Herstellung eines aus einem ersten und zweiten Bauteil mittels Durchsetzfuegen, insbesondere mittels Clinchen gefuegten Strukturbauteils

Method for producing structural component utilized in crash-relevant area of vehicle body, involves clinching sheet part with another sheet part for producing joining point in joining region
 
: Bangel, M.; Mauermann, R.; Kropp, T.

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DE 102009038896 A: 20090826
DE 102009038896 A: 20090826
B21D0039
B21D0037
German
Patent, Electronic Publication
Fraunhofer IWU ()

Abstract
(A1) Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Herstellung eines aus einem ersten und zweiten Bauteil (1, 2) mittels Durchsetzfuegen (Clinchen) gefuegten Strukturbauteils, bei welchem das erste Bauteil (1) mittels eines Warmumformprozesses aus einer Platine umgeformt wird und folgende Verfahrensschritte durchgefuehrt werden: a) Verringern der Blechdicke (D) des ersten Bauteils (1) auf eine vorgegebene Dicke (d) in wenigstens einem Fuegebereich (3) durch einseitiges oder zweiseitiges Praegen waehrend des Warmumformprozesses, b) Lochen des ersten Bauteils (1) im Fuegebereich zur Erzeugung eines Vorloches (4) und c) Durchsetzfuegen des ersten vorgelochten Bauteils (1) mit dem zweiten Bauteil (2) zur Herstellung wenigstens eines Fuegepunktes (5) im Fuegebereich (3).

 

DE 102009038896 A1 UPAB: 20110527 NOVELTY - The method involves reducing sheet thickness (D) of a sheet part (1) to smaller sheet thickness (d) in a joining region (3) by unilateral or bilateral stamping during a hot-forming process. The sheet part is perforated in the joining region for producing pre-holes. The pre-perforated sheet part is clinched with another sheet part for producing a joining point in the joining region. The perforation is performed using laser or by punching or water jet cutting. The latter sheet part exhibits smaller thickness than the former sheet part. DETAILED DESCRIPTION - An INDEPENDENT CLAIM is also included for a device for producing a structural component from two components, comprising a forming tool. USE - Method for producing a structural component utilized in a crash-relevant area of a vehicle body. ADVANTAGE - The sheet part is perforated in the joining region for producing the pre-holes and the pre-perforated sheet part is clinched with the other sheet part for producing the joining point in the joining region, thus enabling hybrid structural components to be produced in an economical way.

: http://publica.fraunhofer.de/documents/N-174858.html